
I Sudan bedriver Sida utvecklingssamarbete som bidrar långsiktigt till landets utveckling. Vi ger också ett omfattande humanitärt stöd för att rädda liv och lindra nöd i akuta situationer.
Fördjupningsövning
Tidsåtgång: 60 minuter
Koppling till styrdokumenten:
I styrdokumenten för gymnasieskolan, Läroplan för gymnasieskolan 2025 (GY25) och ämnesplanerna, nämns svenskt bistånd, internationalisering och globala perspektiv som en del av utbildningens värdegrund och uppdrag.
Enligt skollagen ska utbildningen utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor
Läroplanens inledande delar i gymnasieskolans uppdrag: Ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet.
Metod och material: Gruppdiskussion, analys och reflektion, EPA
Trovärdiga och användbara källor
Openaid och Sida.se är trovärdiga och användbara källor för detta arbete. Openaid är ett fönster in i insatshanteringen och ett utmärkt exempel på svensk transparens. Openaid är öppen data om det svenska biståndet och en ständigt uppdaterad översikt över alla kostnader och alla globala insatser som svenska skattemedel går till.
Introduktion
Läraren inleder med att berätta om situationen i Sudan. Informationen kommer från Sidas hemsida och Openaid
Upptrappning av våldet och nya översvämningar har lett till att fler än 10 miljoner människor har tvingats lämna sina hem sedan konflikten bröt ut i Sudan i april 2023. Sverige genom Sida, stöttar UNFPA:s arbete med mobila hälsoteam som når tiotusentals kvinnor i Sudan.

Läraren berättar exempelvis att miljontals människor är på flykt, att kvinnor och flickor tillhör den särskilt utsatta kategorin eftersom de ofta är exponerade för sexuellt våld och att Sida bidrar till att förbättra livet för dessa människor genom bland annat mobila hälsoteam där man erbjuder vård och psykosocialt stöd.
Läraren kan vidare fortsätta genom att berätta att det är många rättigheter som hotas i krissituationer och att syftet med lektionen är att undersöka vilka de är och hur man skulle välja om man tvingades till det.
(Till läraren: I texten kan man till exempel hitta att Sida, genom sina insatser, bidrar till rätt till hälsa (att man får vård och medicin när man föder barn som flykting), rätt till skydd (att man får skydd på härbärgen) eller rätt till psykosocialt stöd (samtal om upplevda trauman).
2. När eleverna har hittat och diskuterat rättigheterna med varandra, ber läraren eleverna att diskutera hur rättigheterna bör prioriteras om resurserna inte räcker till allt. Läraren delar in klassen i mindre grupper.
Diskussionsfrågor:
Efter diskussionen i mindre grupper får alla presentera vad de har kommit fram till i storgrupp.
Reflektionsfrågor:
Avslutande diskussion:
Till läraren: Många organisationer och myndigheter som arbetar med bistånd ställs säkerligen ofta inför svåra val i krissituationer. Med hjälp av bistånd och genom att stötta biståndsinsatser kan vi som individer, genom våra skattepengar, och som samhällen, stötta att fler människor i världen får sina grundläggande rättigheter tillgodosedda.
Avsluta med att ge eleverna/deltagarna i uppgift att läsa mer om Sveriges utvecklingssamarbete här: