Frågor och svar
Frågorna och svaren uppdateras löpande i takt med att tillämpning och vägledning utvecklas eller när ny information tillkommer.
Uppdaterades senast 27 oktober 2025.
Den 10 april 2025 beslutade regeringen om en ny förordning med instruktion för Sida (2025:269), som trädde i kraft 15 maj 2025. Instruktionen återspeglar regeringens reformagenda Bistånd för en ny era, och innebär flera nya arbetsuppgifter och anpassning av Sidas verksamhet och arbetssätt. En av de mest centrala förändringarna är att Sida ska stärka kontrollen av möjliga samarbetspartners för att ytterligare säkerställa att bistånd inte ges till aktörer som bedriver eller stödjer oönskad verksamhet.
I § 5.6 anges att Sida ska:
”säkerställa att bistånd inte ges till aktörer som bedriver eller stödjer antidemokratisk verksamhet, våldsbejakande extremism, islamism, antisemitism, terrorism, verksamhet som underminerar kvinnors och flickors rättigheter samt hatpropaganda riktad mot individer eller grupper.”
Regeringsuppdraget innebär att Sida behöver förstärka och komplettera de kontroller och bedömningar som redan görs, i syfte att säkerställa att samarbetspartners främjar demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter samt har kapacitet att hantera biståndsmedel för avsedda ändamål. Det handlar bland annat om att löpande kontrollera samarbetspartners mot EU:s sanktionslista för att säkerställa att bistånd inte går till terrorklassade organisationer.
Den 1 juli 2025 trädde Sidas uppdaterade insatshanteringsregel i kraft. Den anger obligatoriska krav i Sidas hantering av biståndsinsatser, och i regelns avsnitt 3.2.3 Antidemokratisk verksamhet, operationaliseras kraven i myndighetsinstruktionens §5.6:
”I syfte att säkerställa att mottagare av bistånd stödjer demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter, ska Sida bedöma och hantera risken för att samarbetspart bedriver eller stödjer antidemokratisk verksamhet, våldsbejakande extremism, islamism, antisemitism, terrorism, verksamhet som underminerar kvinnors och flickors rättigheter samt hatpropaganda riktad mot individer eller grupper. Bedömningen ska göras på ett rättssäkert sätt och med beaktande av saklighet och opartiskhet.”
Sida säkerställer att bistånd inte ges till aktörer som bedriver eller stödjer antidemokratisk verksamhet, genom att;
- förstärka den riskbedömning som görs vid beredning av biståndsinsatser
- ha tydliga villkor som speglar de aktuella kraven i våra partneravtal. Aktörer och organisationer som inte lever upp till kraven kommer inte att kunna ingå partnerskap med Sida.
Sida vidareutvecklar metoder, arbetssätt och vägledning löpande för att efterleva insatshanteringsregeln i enlighet med regeringens styrning. Sida uppdaterar och utvecklar regler och rutiner utifrån ny praxis, institutionella erfarenheter och regeringens styrning.
Regeringens instruktion till Sida använder begreppet islamism i ett reglerande och förebyggande sammanhang – tillsammans med termer som våldsbejakande extremism, antisemitism, terrorism och hatpropaganda.
Sida utgår från en etablerad definition av islamism (se till exempel Den våldsbejakande islamistiska miljön: En kunskapsöversikt, CVE) som ”Politiska perspektiv och ideologier där islam betraktas som en övergripande samhällsordning med regler och föreskrifter för hur samhällen och styrelseskick bör utformas”.
I detta sammanhang handlar det om rörelser som strävar efter att organisera samhällsstyret och/eller rättssystemet utifrån religiösa normer på sätt som begränsar demokratiskt deltagande, mänskliga rättigheter eller jämställdhet. Sådana rörelser är oförenliga med målen för svenskt utvecklingssamarbete och de demokratiska principer som svenskt bistånd ska främja.
När målkonflikter uppstår mellan olika principer – till exempel mellan regeringens styrning, strategiska mål och miljöer med islamistiska inslag – behöver Sida väga samman flera hänsyn. Nedanstående riktlinjer beskriver hur sådana målkonflikter ska hanteras i enlighet med regeringens instruktioner och de aktuella strategierna.
All strategistyrd verksamhet:
I enlighet med regeringens instruktion ska Sida bedöma om en specifik partnerorganisation eller verksamhet aktivt främjar, stödjer eller genomför en ideologisk agenda som undergräver demokratiska principer, mänskliga rättigheter eller jämställdhet.
Verksamhet inom CSO-strategin och HUM-strategin:
I linje med dessa strategier ska Sida dessutom bedöma om partnerorganisationer eller mottagare av stöd har kopplingar till våldsbejakande ideologier, extremism eller islamism.
Verksamhet i miljöer där religiösa eller ideologiska hänvisningar till islamism är en del av samhället eller styret:
Där islamiska värderingar präglar ett samhälle eller ett styrelseskick kan samarbete fortfarande vara motiverat – och i vissa fall önskvärt eller nödvändigt – när Sida genom strategier eller andra regeringsbeslut uttryckligen har i uppdrag att verka i sådana miljöer.
Sida ska dock dokumentera att partnerns verksamhet värnar demokratiska värden och mänskliga rättigheter, samt att tillräckliga garantier för transparens och ansvarsskyldighet finns på plats.
Sida gör en samlad bedömning av alla potentiella partners (nedan partner) utifrån flera kontrollmoment:
Vissa moment genomförs alltid:
- Granskning av partnerns kapacitet och värdegrund
- Kontroll mot EU:s sanktionslista
Andra moment genomförs vid behov, t ex vid osäkerhet om risknivån:
- Särskild granskning av intern kontroll, vid behov med stöd av extern expertis, av partnerns system med fokus på partnerns kapacitet att hantera denna typ av risker.
- Granskning med fokus på antidemokratisk verksamhet, om en fullständig revision inte är motiverad.
- Genomgång av aktörens egna öppet tillgängliga kommunikation och mediagenomgång, eller vid behov externt upphandlad AI-stödd analys av öppna källor.
När det finns indikationer på en risk för att partnern bedriver eller stödjer antidemokratisk verksamhet kan Sida:
- anlita extern expertis för fördjupad granskning, så att Sida kan verifiera, nyansera eller avfärda risken.
- vid osäkerhet välja att tillämpa försiktighetsprincipen och avstå från samarbete/fortsatt samarbete
- föra en dialog med partnern om risken, och utifrån denna dialog göra en uppdaterad riskbedömning
- formulera särskilda avtals- och uppföljningsvillkor för att reducera den identifierade risken
För att göra riskbedömningen behöver Sida ibland samla in kompletterande information. Det kan göras på flera sätt.
Att manuellt söka information i öppna källor uppfyller inte alltid kraven på systematik, effektivitet och likabehandling. Därför anlitar Sida vid behov extern expertis som med AI-baserade analysverktyg kan filtrera och klassificera stora datamängder utifrån kriterierna i regeringens instruktion.
Syftet är att ta fram ett överblickbart underlag som stöd för Sidas riskbedömning.
Sida beställer i dessa fall inte en AI-baserad riskbedömning eller slutsats, utan en AI-baserad innehållsanalys som strukturerar information från öppna källor.
Denna typ av analys ger Sida snabb tillgång till relevant och strukturerad information som kan indikera om det finns uppgifter som motiverar fördjupad analys, dialog eller annan uppföljning.
När Sida tagit in extern hjälp med att samla in information från öppna källor, exempelvis nyhetsmedia och organisationers officiella sociala mediekonton eller webbplatser, omfattas uttalanden och omnämnanden av organisationens företrädare, men inte individers privata konton.
Utifrån det samlade underlaget, som i vissa fall inkluderar denna typ av informationssammanställning, bedömer Sida om det finns en risk för att en organisation bedriver eller stödjer oönskad verksamhet. Om myndigheten bedömer att det finns behov av en fördjupad granskning, kan extern expertis anlitas – enligt samma typ av rutin som tillämpas vid indikationer på oegentligheter eller andra missförhållanden.
Sida använder i vissa fall AI-stödda verktyg för att effektivt söka, sortera och strukturera stora mängder information i öppna källor. Syftet är att underlätta arbetet med riskbedömningar – inte att ersätta mänskliga bedömningar eller beslutsfattande. På detta sätt kan arbetet genomföras mer systematiskt och likvärdigt. Bedömningarna görs alltid av Sida, på grundval av flera olika underlag.
Myndigheten har regeringens uppdrag att öka användningen av AI för att bedriva en effektivare verksamhet och förutser ökad användning av AI-stödda verktyg framöver.
Sida kombinerar alltid AI-analyser med manuella bedömningar. All information hanteras enligt Sidas rutiner och i enlighet med EU:s dataskyddsregler, inklusive GDPR.
Alla organisationer och aktörer som redan är inne i en process för partnerskap med Sida granskas enligt nu gällande krav. Det innebär att tidigare genomförda kontrollmoment kompletteras med den stärkta kontrollen och insamling av information från öppna källor (se detaljer ovan).
Den stärkta kontrollen tillämpas redan nu i:
- Strategin för Sveriges utvecklingssamarbete med det civila samhället 2025–2029
- Strategin för Sveriges humanitära bistånd 2025–2029
- Utlysningen för partnerskap med svenska civilsamhällesorganisationer i Ukraina
Den förstärkta granskningen kommer gradvis tillämpas för alla partners inom det totala biståndet.