Didaktik för en global hållbar utveckling

Välkommen till ett webbinarium på temat didaktik för en global hållbar utveckling. Du får bland annat testa att delta i en workshop om hållbar utveckling som du kan använda i din egen undervisning.

En skola som genomsyras av hållbarhet och global medvetenhet ger unga kunskaper och kompetens som de behöver för att medskapa det hållbara samhället och lösa komplexa utmaningar som klimatkrisen och fördelningen av resurser. 

Men vad är egentligen lärande för hållbar utveckling, vem ska lära, vad ska vara hållbart och vad innebär det för skolans verksamhet? Att stärka skolan så att den på riktigt genomsyras av en global hållbar utveckling, utgör en unik möjlighet för svenska skolan på flera sätt.

För det första upplever många unga i Sverige oro för klimatet och framtiden, på global nivå är siffran över 80 procent. Det påverkar ungas skolgång, vardag och mående. Genom att säkerställa att skolan är en plats där frågan diskuteras, lösningar utforskas och elever finner olika sätt att engagera sig – möter vi unga där de befinner sig.

För det andra är intresset hos lärare efter kompetenshöjande insatser i frågan stort visar Skolinspektionens granskning av lärande för hållbar utveckling i utbildning.

För det tredje finns en tilltagande brist på kompetens om globala utvecklingsfrågor. Svenskt näringsliv poängterar att kompetensbristen är ett hot mot klimatomställningen. Sådana kunskapslyft är avgörande för klimatomställningen, men arbetet måste börja med barn och ungdomar.

Föreläsare och workshopledare är Anna Mogren, regionansvarig för Den globala skolan i Syd. Hon har lång erfarenhet av skolans arbete med globala hållbarhetsfrågor. Genom forskningsstudier och praktiknära verksamhet har hon undersökt hur rektorer uppfattar skolans kvalitetsbegrepp i relation till lärande för hållbar utveckling. Anna är också utbildningsledare vid Karlstads universitet där hon ansvarar för ett antal kurser med global hållbarhet i fokus. 

Uppdaterad: 28 augusti 2023