Alla barn har rätt till en utbildning, där de får möjlighet att utvecklas så långt det är möjligt utifrån sina förutsättningar. Förskolan har ett ytterst viktigt uppdrag att verka kompensatoriskt och överbrygga de olika språkliga förutsättningar som ett barn har med sig hemifrån
Barn och barnfrågor har dessutom en framträdande position i svenskt utvecklingssamarbete, i synnerhet inom hälsa, undervisning och kultur. Arbetet med att utveckla ett barnrättsperspektiv i Sidas verksamhet utgår från barnkonventionens principer om diskrimineringsförbud, barnets bästa, rätten till liv, överlevnad och utveckling samt rätten till delaktighet.
Program
Sidas utvecklingssamarbeten samt Sidas arbete med barnfrågor
Amela Fific, Sida/Den globala skolan
Språk och demokrati
Maria Heimer delar med sig av kunskap och inspiration kring ett medvetet språkarbete i förskolan, för att ge varje barn möjlighet till ett livslångt lärande och att kunna delta aktivt i ett demokratiskt och globalt samhälle.
Maria Heimer är utbildad lärare och skolbibliotekarie och har varit verksam som utvecklingspedagog med fokus på språk-, läs- och skrivutveckling i förskola och skola.