Människor sitter i ett rum och håller upp varsin mobil.

Foto: Andrey Krepkih, UNDP Ukraine

Foto: Andrey Krepkih, UNDP Ukraine

Berättelser om biståndet

Samhällstjänster i mobilen förändrar livet för miljoner ukrainare

Digitaliseringen spelar en central roll för att stärka demokratin i Ukraina. När utsatta människor får tillgång till e-tjänster i mobilen förenklas vardagen och kontakten med staten, vilket är avgörande under krigstid. Med svenskt stöd genom UNDP har DIA Support Project gjort statliga e-plattformen Diia mer tillgänglig. I dag använder 23 miljoner ukrainare appen.

En person håller i en mobiltelefon.
Bild: Andrey Krepkih

Digitalisering förändrar världen. Rätt använt är den ett verktyg som skapar förutsättningar för att människor som lever i fattigdom och förtryck kan förbättra sina liv.

Det är viktigt att minska de stora skillnaderna i människors tillgång och användande av digital teknik och internet, den så kallade digitala klyftan. Detta för att säkerställa målet ”En öppen, trygg och säker digital framtid för alla” antog därför FN:s medlemsstater Global Digital Compact (GDC) under 2024.

En digital satsning för Ukrainas mest utsatta

DIA Support Project (Digital, Inclusive, Accessible: Support to Digitalisation of Public Services in Ukraine) påbörjades under 2021. Projektet är ett viktigt led i Ukrainas demokratiserings- och digitaliseringsprocess och genomförs av FN:s utvecklingsprogram (UNDP) med stöd av Sverige.

En person håller i en mobiltelefon.
Bild: Andrey Krepkih

Kontakten med staten blir enklare och säkrare – något som är avgörande under krigstid.

Oleksii Zelivianskyi UNDP:s projektledare för DIA-projektet

Huvudfokus är att överbrygga den digitala klyftan så att även de mest utsatta och missgynnade grupperna i samhället ska kunna ta del av Diia-portalen, en e-förvaltningsplattform som gör offentliga tjänster tillgängliga online.

– Projektet hjälper regeringen att skapa e-tjänster i Diia och andra statliga system som gör kontakten med staten enklare och säkrare – något som är avgörande under krigstid, säger Oleksii Zelivianskyi som är FN:s utvecklingsfond UNDP:s projektledare för DIA-projektet.

E-tjänsten Diia gör det till exempel möjligt för medborgare att digitalt ansöka om socialt stöd, registrera företag och få tillgång till mer än trettio personliga dokument. När kriget bröt blev Diia ett avgörande verktyg för att utfärda digitala ID-handlingar till internflyktingar och för att underlätta nödbetalningar.

En person syns bakifrån och ligger och surfar på en dator.
Bild: Andrey Krepkih

Diia-appen gör kontakten med staten enklare och säkrare under kriget och används bland annat för digitala ID-handlingar, socialt stöd och nödbetalningar.

Ett verktyg som blev avgörande under kriget

När den digitala plattformen DIIA lanserades 2020 visade en undersökning att personer över 50 år med låg utbildning och inkomst använde e-tjänsten minst. Främst handlade hindren om brist på digitala färdigheter och avsaknad av internetuppkopplad utrustning.

Efter krigsutbrottet har dessutom antalet människor med funktionsnedsättningar ökat dramatiskt och i dag är över tre miljoner officiellt registrerade.

Projektets huvudområden har därför varit att:

Bild: Andrey Krepkih

För att nå ut till allmänheten produceras även podcasten Women Digitalisers. Hittills har de sänt 16 avsnitt med 18 kvinnliga experter inom digitalisering. På bilden är Ukrainas vice kultur- och strategiska kommunikationsminister Anastasiia Bondar gäst i radiostudion (november 2024).

Så minskas den digitala klyftan i praktiken

Exempel på arbete som genomförts är en årlig utbildning om webbtillgänglighet som genomförs för tjänstemän på både central och regional nivå. Årliga uppföljningsstudier av 100 statliga webbplatser genomförs för att mäta framsteg. För att stärka kvinnors roll inom digitalisering har flera initiativ lanserats – exempelvis praktik- och ledarskapsprogram för kvinnor inom digitalisering av offentliga tjänster.

Projektet hjälper även regeringen att digitalisera tjänster för särskilt utsatta grupper, såsom internflyktingar, veteraner och pensionärer samt för minröjningsoperatörer. Dessutom har projektet bidragit med teknisk utrustning och reservkraft till centrala ministerier för att stärka deras motståndskraft och cybersäkerhet under kriget.

Genom att driftsätta 5 000 utbildningshubbar på offentliga platser såsom bibliotek runt om i landet får människor, särskilt äldre, gratis tillgång till datorer och digital utbildning. Samtidigt som kommunikationskampanjer om digitala tjänster har nått över 20 miljoner människor.

Flera kvinnor sitter i en konferenssal.
Bild: Andriy Krepkykh

Genom regionala kurser ökar invånarnas digitala kompetens. Över 37 000 personer har gått utbildning sedan 2021.

Vad menas med den digitala klyftan?

De stora skillnaderna i internetanvändning och utnyttjande av digital teknik mellan länder och grupper av människor kallas för den digitala klyftan. Internettäckning, kostnader och avsaknaden av relevanta och säkra tjänster bidrar till den digitala klyftan.

Skillnaderna beror till exempel på dålig täckning, höga kostnader eller att det saknas trygga och användbara tjänster. Detta bromsar utveckling och riskerar att förstärka ojämlikhet – och skillnaderna syns mellan länder, mellan stad och landsbygd, mellan generationer och mellan kvinnor och män.

23 miljoner användare – och en mer tillgänglig framtid

Oleksii Zelivianskyi betonar att DIA Support-projektet inte bara finansierar initiativen utan är en aktiv del i hela digitaliseringsprocessen – från analys och kravställning till testning och implementering.

Projektet säkerställer att alla i Ukraina kan dra nytta av den digitala omvandlingen. Sveriges stöd är helt avgörande.

Oleksii Zelivianskyi.

– Projektet är dessutom unikt i sitt systematiska arbete för digital tillgänglighet, jämställdhet och inkludering, säger han.

I oktober 2025 hade Diia-appen 23 miljoner användare, med 33 digitala dokument, bland annat pass, körkort och veteran-ID, samt över 70 e-tjänster – allt tillgängligt i mobilen. Ett lyckat exempel på hur den digitala klyftan kan minskas.

– Genom att stärka regeringens förmåga att skapa inkluderande digitaliseringspolitik, öka webbtillgänglighet och främja digital kompetens säkerställer DIA-projektet att alla i Ukraina kan dra nytta av den digitala omvandlingen. Sveriges stöd är helt avgörande för detta arbete, säger Oleksii Zelivianskyi.

En öppen, trygg och säker digital framtid för alla

Samarbetsorganisation

FN:s utvecklingsprogram UNDP

DIA Support Project (Digital, Inclusive, Accessible: Support to Digitalisation of Public Services in Ukraine)

Om DIA på UNDP:s webbplats

 

Mål

En öppen, trygg och säker digital framtid för alla. Ge utsatta människor tillgång till e-tjänster i mobilen.

Stöd från Sida

79,5 miljoner kronor under perioden 2024-2026. Fas 1 pågick till 2023.

Exempel på vad som görs

E-tjänster i mobilen

Sedan 2921 har DIA utvecklat 74 nya e-tjänster som använts nästan 46,5 miljoner gånger.
Bland annat tjänster för socialt stöd, adoptionsprocess, certifiering av minröjningsoperatörer.

 

Utbildning i digital kompetens

Gett över 37 000 personer utbildning i digital kompetens.

Information till allmänheten

Producerat 16 podcastavsnitt med 18 kvinnliga experter. Informationskampanjer har nått 20 miljoner människor.

Några framsteg (2021-2025):

5,8 miljoner

folkbokföringshandlingar från krigsdrabbade regioner har digitaliserats. 1,4 miljoner människor har registrerat sin flyktingstatus för att statligt ekonomiskt stöd.

Över 37 000

personer har fått utbildning  och ökat sin digitala kompetens. Lanserat 13 onlinekurser på olika plattformar.

Stärkt 63

kvinnliga ledare inom offentlig digitalisering och utbildat nästan 4 000 tjänstemän i tillgänglig webbutveckling.

Uppdaterad: 10 december 2025