– Det känns som en enorm lättnad nu att vi kan blåsa den värsta faran över. En miljömässig och humanitär katastrof har kunnat undvikas tack vare ett internationellt samarbete med FN i spetsen och finansiering från svenskt bistånd och många andra givare, säger Maria Selin, biståndsråd på ambassaden i Amman och chef för Sidas regionala utvecklingssamarbete i Mellanöstern och Nordafrika.
– Ett sådant utsläpp hade varit fyra gånger större än miljökatastrofen då oljetankern Exxon Valdes gick på grund i Alaska 1989, fortsätter Maria Selin. Det skulle fått stora påverkan på hela regionen och förstört orörda rev, kustnära mangrover och annat marint liv i Röda havet, hundratusentals jobb hade gått förlorade, internationell handel hade påverkats då Suez-kanalen inte kunnat trafikeras under lång tid och skurit av transportleder för mat, bränsle och andra livräddande förnödenheter till Jemen, där drygt 21 miljoner människor är i behov av humanitärt stöd.
Den 47 år gamla oljetankern FSO Safer som är i ett mycket dåligt skick har legat utanför Jemens kust i flera år och innehöll uppskattningsvis 1,1 miljoner fat olja. Risken för att den skulle börja läcka eller brytas sönder var stor och oljeutsläppet befarades kunna bli fyra gånger större än det från oljetankern Exxon-Valdez i Alaska 1989, som räknas som en av världens värsta miljökatastrofer. Analytiker har bedömt att ett saneringsarbete av denna enorma mängd olja skulle kostat uppåt 20 miljarder dollar.
FN:s utvecklingsfond UNDP har spelat en betydande roll i arbetet för att bärga den enorma kvantitet olja som funnits ombord. Genom finansiering från biståndsmyndigheten Sida, UD och flera andra givare, har man kunnat pumpa bort all den olja som fanns i lasten på den förfallna oljetankern. Sida har bidragit med 30 miljoner kronor och svenska UD med 20 miljoner kronor till FN:s arbete för att undvika katastrofen. Den totala budgeten för arbetet uppskattas till 80 miljoner dollar där man fortfarande saknar 20 miljoner dollar för att helt kunna avsluta saneringen och omhändertagandet av oljetankern.
Planeringen inför den komplicerade operationen har pågått under flera år. Oljan har nu under ett par veckor pumpats över från FSO Safer till andra fartyg och den akuta faran bedöms vara över.
UNDP:s arbete med planeringen av den komplicerade operationen och samtidigt få in tillräcklig finansiering för att genomföra den har pågått under nära två års tid. Samtidigt har man värvat ett team av världsledande experter inom sjörätt, oljeutsläpp, bärgningsoperationer, mariningenjörer, marinarkitekter, försäkringsmäklare och försäkringsgivare, kemister, lantmätare och andra.
Om oljan läckt ut i havet hade detta medfört en enorm påverkan på hav, marint liv, internationell handel och lett till stort mänskligt lidande: