Gymnasiearbetet: Jämställdhet i Bolivia

Varför inte föreslå eleverna att skriva gymnasiearbetet om svenskt utvecklingssamarbete, kopplat till centrala kunskapsområden inom det aktuella programmet? Openaid.se och Sida.se är trovärdiga och användbara källor för gymnasiearbetet. Jämställdhet i Bolivia passar elever på det samhällsvetenskapliga programmet.

René och Maria i byn Corma i Bolivia

Maria Sandoval och hennes man René är ekologiska persikoproducenter som tack vare ökade inkomster kunnat investera i fler och större odlingar. Men den största vinsten är att familjen blivit mer sammansvetsad av det delade ansvaret, säger båda.

Till dig som undervisar i kursen Gymnasiearbetet 100 poäng på ett högskoleförberedande program

Kursen Gymnasiearbetet 100 poäng är obligatorisk för att få ett examensbevis från gymnasieskolan och det är programmets examensmål som styr gymnasiearbetets utformning och innehåll.

Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven formulerar en frågeställning och planerar, genomför och utvärderar ett större arbete. Inom flera av de högskoleförberedande programmen ska gymnasiearbetet redovisas i en skriftlig rapport.

Syfte, frågeställningar och hypotes

Syftet med rapporten är att beskriva hur svenskt bistånd bidrar till ökad jämställdhet i Bolivia.

Frågeställningarna är:

Hypotesen är att svenskt bistånd gör nytta för samhällsutvecklingen i Bolivia.

Metod och material

Openaid.se och sida.se är trovärdiga och användbara källor för gymnasiearbetet. Openaid är ett fönster in i insatshanteringen och ett utmärkt exempel på svensk transparens. Openaid är öppna data om det skattefinansierade svenska biståndet och en ständigt uppdaterad översikt över alla kostnader och alla globala insatser som svenska skattemedel går till.

Här nedan kan du läsa mer om Sidas insatser i just Bolivia och få en översikt och följa aktiviteter, transaktioner och ta del av konkreta resultat.

Ladda ner och skriv ut som pdf

Uppdaterad: 10 april 2025