
Sveriges stöd genom Sida till Zanzibar har gett förskolebarn ökad tillgång till utbildning av god kvalitet, särskilt barn med tuffa livsförhållanden. Grundläggande utbildning ökar chanserna för barn att lyckas i livet. 2023 var 87 procent av alla barn inskrivna i förskolan, jämfört med 15 procent 2006.
Fördjupningsövning
Tidsåtgång: 60-180 min
Koppling till styrdokumenten:
I styrdokumenten för gymnasieskolan, Läroplan för gymnasieskolan 2025 (GY25) och ämnesplanerna, nämns svenskt bistånd, internationalisering och globala perspektiv som en del av utbildningens värdegrund och uppdrag.
Enligt skollagen ska utbildningen utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor
Läroplanens inledande delar i gymnasieskolans uppdrag: Ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet
Metod och material: Gruppdiskussion, analys och reflektion, rollspel
Trovärdiga och användbara källor
Openaid och Sida.se är trovärdiga och användbara källor för detta arbete. Openaid är ett fönster in i insatshanteringen och ett utmärkt exempel på svensk transparens. Openaid är öppen data om det svenska biståndet och en ständigt uppdaterad översikt över alla kostnader och alla globala insatser som svenska skattemedel går till.
Lärarhandledning
Introduktion
Använd berättelsen från Zanzibar:
Sveriges stöd genom Sida till Zanzibar har gett förskolebarn ökad tillgång till utbildning av god kvalitet, särskilt barn med tuffa livsförhållanden. Grundläggande utbildning ökar chanserna för barn att lyckas i livet. 2023 var 87 procent av alla barn inskrivna i förskolan, jämfört med 15 procent 2006.

Inledningsvis berättar läraren om utbildningens roll i att bryta fattigdom. Läraren fortsätter med att berätta om Faizat från Zanzibar och hur hennes vardag i förskolan ser ut. Här kan man med fördel ta hjälp av bilder (om de finns tillgängliga) och berätta om betydelsen av Sidafinansierade projekt såsom TuTu-programmet.
I nästa steg kan läraren använda några korta påståenden:
Rollspel:
Här delas eleverna i grupper och blir uppmuntrade till att föreställa sig olika scenarier med tillhörande frågor.
Grupperna presenterar svaren på de olika scenarierna.
Diskussions- och analysfrågor:
Reflektionsfrågor:
Fördjupningsövning
Uppmuntra sedan eleverna att gå in på Openaid:
Be dem dela av ett nytt globalt tematiskt flexibelt stöd till Unicef Utbildning/Målområde 2 i Unicefs strategiska plan 2022-2025. Syftet är att öka tillgång till utbildning och förbättra lärande för de mest utsatta barnen och ungdomarna, samt stärka kvaliteten på utbildningssystemen i fattiga länder och länder som drabbats av konflikt och kriser.
Be eleverna/deltagarna svara på frågorna: