Sida är en statlig myndighet som arbetar på uppdrag av Sveriges regering. Det svenska biståndet - dess inriktning, vilka länder som får bistånd och vad som ska prioriteras styrs av Sveriges regering. Sida kan inte svara på frågor om den politiska styrningen av biståndet.
Frågor och svar:
Decennier av väpnad konflikt mellan olika grupper, svag politisk styrning och återkommande klimatkriser slår hårt mot Somalias befolkning.
För att förbättra människors livsvillkor och minska fattigdomen arbetar Sida inom följande områden: fredsbyggande, demokrati, mänskliga rättigheter och jämlik hälsa samt inom miljö, klimat och energi. Sidas humanitära stöd räddar liv och lindrar nöd för de människor som är mest utsatta.
Det är Sveriges regering som beslutar om vilka länder som Sida och andra myndigheter som ger bistånd ska verka i. Det är vanligt med korruption i länder där Sida arbetar. I Somalia är korruptionen utbredd och lag och ordning upprätthålls bristfälligt. Därför är arbetet med att bekämpa korruption central inom Sidas arbete. Sida har ett väl utarbetat system för att motverka korruption inom biståndet.
Sida arbetar i några av världens mest korrupta länder och är fullt medvetna om de risker som detta medför. Sida gör alltid en riskanalys inför att vi skriver avtal och här har Sida identifierat ett antal risker vad gäller effektivitet och hållbarhet.
En annan risk är att finansiering används till inventarier, fordon och andra tillgångar snarare än till kapacitetsuppbyggnad och aktiviteter för att nå de resultat som avses. Det finns också en risk att resultaten som nåtts inte blir varaktiga efter projektets slut och att finansieringen upphör.
UNDP har vana att hantera sådana här risker och ska arbeta med ett antal åtgärder för att minska dessa risker, som att involvera olika delar av statsförvaltningen och att själva sitta med i projektledningen. Sida kommer i sin tur att följa upp UNDP minst varannan månad.
Sida ger normalt inte direktstöd till regeringar i fragila länder, eller svaga stater, på grund av bristande kapacitet att hantera medlen med de krav som Sida ställer. Det är därför Sida i dessa länder ofta samarbetar med FN eller andra multilaterala organisationer.
Sidas stöd går till UNDP som i sin tur går till olika parter inom statsförvaltningen som har stöd via programmet. Vi kommer att fortlöpande följa upp med UNDP:s kontor i Somalia under hela programmet.
UNDP planerar att vidareförmedla cirka 53 procent av den totala projektbudgeten. Stödet ska gå till den utvecklingsplan som somaliska regeringen tog fram i mars 2025, kallad den nationella transformationsplanen (NTP), för perioden 2025-2029.
Planen är omfattande och handlar om att minska fattigdom, främja fred och utveckling.
Utmaningarna i Somalia är många: fattigdomsnivåerna är höga, landet plågas av många konflikter, klimatförändringarna har en betydande inverkan på landet och kapaciteten är låg på alla nivåer.
Insatsen ska stärka den somaliska statens kapacitet att leverera effektivare service till landets medborgare. Insatsen ska stärka genomförandet av landets nyligen antagna nationella utvecklingsplan (NTP, National Transformation Plan). NTP omfattar alla viktiga områden som staten ansvarar för inklusive hälsa och utbildning.
Ett exempel är ”Leadership Training Academy” som bland annat ska bidra till att utbilda offentligt anställda inom departement och myndigheter samt bidra till bättre ledarskap och samordning inom dessa. Även kommunikationen mellan de statliga institutionerna ska förbättras liksom med de federala delstaterna och befolkningen. I förlängningen är det tänkt att leda till en effektivare statsförvaltning.
Att ge stöd genom FN:s utvecklingsorgan är ett vanligt sätt för Sida att arbeta inom utvecklingsbiståndet.
Asylåtervändandet är inte en del av programmet.
Ja, Sida fattade beslut om stödet efter att regeringens beslut så som det uttrycktes i regleringsbrevet i maj 2025.
UNDP har starka system, regler och rutiner samt goda kompetenser för att genomföra projektet. Sida bedömer att UNDP har kapacitet för att uppnå målen, följa upp och utvärdera. Kapaciteten vid premiärministerns kansli är inte lika stark. UNDP:s starka deltagande i projektledningsenheten, i enlighet med projektdesignen, är nödvändigt för att säkerställa att projektet genomförs korrekt, följs upp och justeras vid behov.