Globe Family Women Network Infrastructure Environment Employment Democracy Agriculture food security Water Sexual reproductive rights Peaceful inclusive societies Migration development Education science Energy Gender equality Environmental climate Health Including economic development Human rights

Sidas Enhet för upphandling och intern service söker en inköpshandläggare, ref 112/22

Plats: Stockholm

Sista ansökningsdag: Tuesday 5/24/2022

Ansök

Sida genomför den svenska utvecklingspolitiken som skapar förutsättningar för fattiga människor att förbättra sina levnadsvillkor. Vår vision är varje människas rätt och möjlighet att leva ett värdigt liv. En förutsättning för att uppnå vår vision och våra mål är dynamiska, engagerade och kunniga medarbetare.

Vi erbjuder en arbetsplats med goda möjligheter till utveckling, en meningsfull vardag och en god arbetsmiljö, präglad av öppenhet och mångfald utifrån våra värderingar – professionalism, mod och tillit. Som medarbetare på Sida arbetar du utifrån tydligt mandat och ansvarsområde präglad av tillit mellan dig, din chef och dina kollegor. Sida har även personal utstationerad på svenska utlandsmyndigheter.

Enheten för upphandling och intern service, UPPIS, är en del av Avdelningen för verksamhetsstöd, som också ansvarar för bl.a. juridik, dokument och arkiv, kvalitetssäkring och utredningar samt utvärderingar. UPPIS ansvarar för Sidas upphandlingsprocess och bidrar till att säkerställa kvalitativa och kostnadseffektiva upphandlingar. Uppdraget omfattar också upphandlingsstöd till Sveriges utlandsmyndigheter (ambassader m.m.). Enheten har även en grupp som ansvarar för myndighetens interna service och genomför interna utbildningar.

Enheten omfattar åtta upphandlingsrådgivare, en inköpscontroller, en inköpshandläggare, två fastighetsskötare, tre kontorsvaktmästare samt enhetschef. Samtliga anställda inom enheten är placerade i Stockholm.

Arbetsuppgifter

Som inköpshandläggare kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att innefatta följande:

  • Tillsammans med beställare ansvara för direktupphandlingar samt avrop från rangordnade ramavtal
  • Hantera anbud och administration i upphandlingsverktyget, (f.n. Kommers)
  • Inventera behov av ramavtal inom olika områden
  • Medverka vid utvecklingen av e-handeln på Sida
  • Stötta avtalsägare med avtalsförvaltning; uppföljning och kontraktsförlängningar
  • Ge råd och stöd i inköpsfrågor till Sidas medarbetare i Sverige och vid utlandsmyndigheter
  • Hålla utbildningar i inköp och upphandling för Sida och för utlandsmyndigheterna
  • Delta i enhetens verksamhetsutveckling

Kvalifikationskrav

Utbildning

  • Akademisk utbildning inom företrädesvis ekonomi, juridik, inköp eller annan relevant utbildning t.ex. Silf, AffärsConcept eller YH

Språk

  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift

Kompetens och arbetslivserfarenhet

  • Goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU) och EU:s upphandlingsbestämmelser
  • Erfarenhet av offentlig upphandling/inköp
  • Goda kunskaper i Excel
  • God förståelse för affärsmässiga förutsättningar i en upphandling
  • God förmåga att driva, följa upp och slutföra arbete
  • Mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga
  • Förmåga att vara pedagogisk, strukturerad och lösningsorienterad

Meriter

  • Erfarenhet som inköpare
  • Erfarenhet av upphandling vid statlig myndighet
  • Erfarenhet av att arbeta i upphandlingsstödsystem, t ex Kommers
  • Erfarenhet av spendanalys
  • Erfarenhet av e-handel
  • Erfarenhet av att planera och genomföra utbildning

Sida har definierat ett antal kompetenser som våra medarbetare behöver ha för att vi ska kunna uppnå våra framtida verksamhetsmål. Vi söker därför dig som har förmåga att leda förändring, förmåga till självledarskap, förmåga att föra dialog- och kommunicera strategiskt, förmåga att samarbeta samt analytisk förmåga och förmåga att omsätta lärdomar till handling. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet

Placering

Befattningen är placerad på enheten för upphandling och intern service inom avdelningen för verksamhetsstöd på Sidas huvudkontor som från 1 augusti är beläget vid Ursvik Entré i Sundbyberg.

Anställningsform och tillträde

Befattningen avser en tillsvidareanställning som inleds med en provanställning om 6 månader. Tillträde snarast och enligt överenskommelse

Information

Vid kontakt vänligen ange ref.nr 112/22

Om du vill ha mer information om befattningen, kontakta enhetschef Nils Emlund, tfn 08-698 51 95

Fackliga företrädare vid Sida är Saco Sida (kontaktperson: Linus Jarl 08-698 50 00 och ST inom Sida (kontaktperson: Ulrika Holmström 08-698 57 48).

I Sidas rekryteringsprocess används urvalsfrågor som ett verktyg för att göra ett första urval. Var därför noga med dina svar så att de speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt.

Sista ansökningsdag är den 24 maj 2022.

Sida strävar efter att spegla samhällets mångfald och välkomnar därför alla sökande.