En tjej och en kille håller upp en Facebook-skylt.

Fotograf BBC Media Action

Ett par av de ungdomar som deltog i Klahan9:s aktiviteter under ett besök i provinsen Kampong Chan.

En grupp ungdomar i skoluniformer står i en halvcirkel och tittar på en kille som visar något på en mobiltelefon.

Fotograf BBC Media Action

Ungdomar som deltar i Klahan9:s aktiviteter i provinsen Kampot.

Resultatexempel

Underhållning ger ungdomar koll på jobb och utbildning

Uppdaterad: 3 februari 2017

Unga människor i Kambodja kämpar mot arbetslöshet och låga inkomster. Men utan information om vilka kompetenser som arbetsgivarna efterfrågar och vilka utbildningar de kan söka har de svårt att ta makten över sina egna liv. Klahan9 är ett underhållande och informativt medieinitiativ som ger unga kambodjaner information om jobb och utbildning.

Bland de kambodjaner som har ett jobb ägnar sig fyra av fem åt obetalt arbete inom familjen eller som egenföretagare. En majoritet arbetar i den inofficiella ekonomin där inkomsterna är låga, arbetsförhållandena ofta dåliga och det saknas sociala trygghetsnät. Det visar data från 2008 års folkräkning.

Det finns också undersökningar som visar att studenter inte vet vilken kompetens som efterfrågas på arbetsmarknaden. Många ungdomar vill flytta till en större stad eller utomlands men saknar den kunskap de behöver.

Samtidigt har landets arbetsgivare svårt att hitta personal med rätt kompetens.

Sprider information genom radio, tv och sociala medier

Dessa är några av de utmaningar som Klahan9 vill hantera. Klahan9 är ett radioprogram som produceras av Sida-stödda BBC Media Action med UNDP som genomförare. Programmet har en populär Facebooksida samt ett tv-program. Klahan9 möter också sin publik genom turnerande uppträdande runt om i landet där ungdomar får lyssna till inbjudna talare, spela rollspel och delta i diskussioner om jobb och inkomster. Det finns även ett nära samarbete med Kambodjas arbetsförmedling, National Employment Agency (NEA), som både bidrar till Klahan9s genomslag och till fortbildning av NEA:s egen kommunikationsenhet.

Programmen sprider information om jobb och utbildning på ett lättillgängligt och underhållande sätt. Det handlar till exempel om vikten av att planera för framtiden.

– Många ungdomar säger att de vill bli lärare eller läkare, men ofta saknar de en plan för hur de ska nå målet, berättar Rachael Canter på BBC Media Action i Kambodja.

Programmen diskuterar också det faktum att det finns många olika typer av jobb att välja bland, att man inte ska låta sig begränsas av förutfattade meningar och att det inte bara finns akademiska utbildningar utan även yrkesutbildningar.

– Många som bor på landsbygden undrar om de har chansen att gå i bra skolor och hur studierna ska finansieras. Hur funkar studielån, kan man arbeta och studera samtidigt? Vi bjuder in experter som kan svara på frågor men låter också ungdomar delta och bidra med sina tankar och känslor, säger Rachael Canter.

Kunskap gör det lättare att ta kontroll över sitt liv

Traditionella värderingar gör det ofta besvärligt för ungdomar att förhandla med föräldrar och andra vuxna, och de uppmuntras inte att ställa frågor eller leta efter information. Det gör det svårt för dem att ta kontrollen över sina egna liv. Många unga kvinnor undviker vissa typer av jobb för att deras familjer inte samtycker. Den här typen av potentiellt känsliga frågor skildrar Khalan9 med hjälp skådespelare.

– Många familjer på landsbygden håller på mäns och kvinnors traditionella roller. Unga tjejer som vill göra något som inte anses "normalt" för tjejer behöver därför lära sig att förhandla med sina föräldrar. Det kan också finnas press från föräldrarna att ungdomar borde migrera och skicka hem pengar till familjen.

En av Klahan9s tittare är 30-åriga Dara som tillsammans med sin man och två barn bor i Battambang-provinsen nära gränsen mot Thailand. Hon försörjer sig genom att tillverka och sälja rispapper som används i matlagningen. Hon har fått flera tips från programmet, och det har lett till att hon nu är mer självsäker i kontakten med sina kunder och dessutom tar bättre betalt.

– Numera har jag börjat prata mer med mina kunder vilket gör dem mer intresserade av att köpa mina produkter. Tidigare sålde jag bara ett eller två paket rispapper om dagen men nu säljer jag mellan fem och tjugo, säger Dara.

24-åriga Rina som jobbar i en klädfabrik i huvudstaden Phnom Penh brukar lyssna på Klahan9 på radion. För henne var det särskilt intressant att lära sig mer om sparande, eftersom hon vill köpa en tuktuk som hennes man kan använda för att köra taxi. Hon berättar att trots att hon länge hade funderat på att spara pengar gav programmet henne en konkret bild av hur hon ska gå till väga.

Genom medier nås många människor

För att skapa långsiktiga förändringar i ett samhälle måste man påverka attityden hos ett stort antal människor. Här är tv, radio och sociala medier viktiga kanaler som når ut till många. Över 90 procent av kambodjanerna tittar på tv, som är det mest spridda mediet. Billiga kinesiska smarttelefoner ger dessutom allt fler tillgång till sociala medier.

– Det betyder att vi konkurrerar med mängder av populärt innehåll från Thailand och andra länder. Därför är det viktigt att vårt innehåll sticker ut och verkligen engagerar ungdomar. Vi använder musik, kändisar och drama och håller jämna steg med de senaste trenderna på sociala medier. Allt genomsyras av de viktiga budskap som vi vill förmedla, säger Rachael Canter.

Sidansvarig: Avdelningen för Asien, Mellanöstern och humanitärt bistånd

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän
" />