Abdirahman Jama Ismail, chef för eDahab

Abdirahman Jama Ismail. Med mobilen kan han sköta i princip alla betalningar i Somaliland. På väggen bakgrunden står hotellets ID för mobila betalningar.

Foto: David Isakssom, Global Reporting

Från flykting till framgångsrik företagare

Uppdaterad: 10 februari 2015

1991 kom Abdirahman Jama Ismail som flykting till Sverige från Somaliland. Idag är han tillbaka i hemlandet och chef för eDahab, världens kanske mest avancerade företag när det gäller mobila betalningar. Vägen dit gick via ett Sida-finansierat program.

– Jag skulle önska att svenska företag inte var så rädda för att göra affärer med Somaliland. Vi har demokrati och stabilitet och ekonomin växer snabbt! säger Abdirahman Jama Ismail.

Det är kväll i Somalilands huvudstad Hargeisa. Mycket folk är i rörelse och Abdirahman har tagit en paus från jobbet som chef på företaget eDahab.

– 1991 kom jag till Umeå som flykting och det var på många sätt en bra plats att starta om på, även om krisen i början av 1990-talet innebar att det var svårt att få jobb för mig som från början var gymnasielärare, berättar Abdirahman Jama Ismail.

Så Abdirahman började studera. Det blev en magisterexamen på Uppsala universitet och senare blev han handläggare på Arbetsförmedlingen. Men hela tiden fanns känslan av att han också borde bidra till utvecklingen i Somaliland.

– Jag ville bidra med idéer och tankar från Sverige, och efter några turer med olika samarbeten kom jag att arbeta genom ett FN-organiserat kunskapsprogram som Sida var med och finansierade, fortsätter Abdirahman Jama Ismail.

Eftersom Somaliland officiellt inte "finns" så har kreditsystemet och möjligheten att skicka pengar varit ett stort problem. Samtidigt så är de pengar som landsmän i utlandet skickar hem landets viktigaste inkomstkälla. För att kunna skicka pengar utvecklades därför informella nätverk. Ur dessa växte så småningom företaget Dahabshiil fram, som idag är en etablerad aktör på den finansiella marknaden och ett av Somalilands viktigaste företag.

– Efter FN fick jag frågan om jag ville vara med och bygga upp Dahabshiils tjänst för e-banking, kallat eDahab. Det kändes som ett sätt att kombinera affärsverksamhet med något som gagnar landet i stort, fortsätter Abdirahman.

eDahab är idag förmodligen den mest avancerade e-bankinglösningen i världen. För att tanka bilen behöver man bara ta reda på mackens eDahab-nummer och skicka pengarna dit från mobilen. Inom en minut får personalen på macken information om att pengarna kommit fram och då är det bara att fylla på bensin. Det behövs inga banker eller inga kreditkortsläsare. Allt som behövs är en smart telefon.

– Man brukar prata om att länder i Afrika kan hoppa över flera steg i utvecklingen, men frågan är om inte vi i Somaliland hoppat längst. Här kan du betala allt från hotellet till resan med lokalbussen med hjälp av din mobiltelefon, fortsätter Abdirahman Jama Ismail.

Stora möjligheter för svenska företag

Som ansvarig för eDahabs affärsutveckling föll det på Abdirahman att upphandla nya tekniska plattformar. I detta hade han gärna sett att svenska företag var med och lämnade offert, men de svenska företagen var inte ens intresserade. Istället gick uppdraget till ett franskt företag som inte har några band till Somaliland.

– Jag skulle önska att svenskar inte var så rädda för att göra affärer här. Kineser, fransmän, indier och turkar har inga problem med att arbeta här, varför är svenskar så ängsliga?

En anledning kan vara att svenska företagare vet för lite om Somaliland, och framför allt, att de tror att det är samma sak som Somalia.

– Utvecklingen i Somaliland går oerhört snabbt nu och på några år har hela stadsbilden här i Hargeisa förändrats. Här har demokratin kommit långt, så det är synd att svenska företag inte tar chansen. De har ju dessutom mycket till godo genom det stora förtroende som finns för Sverige i Somaliland och de nära banden med landsmännen i Sverige.

Sidansvarig: Avdelningen för Afrika

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän