Carl Elmstam på kommunikationsavdelningen

Carl Elmstam tror att biståndet behöver öppnas för insyn om fattigdom ska kunna bekämpas på ett effektivt sätt.

Foto: Cecilia Boij

Anställda berättar

Carl Elmstam kämpar för öppenhet och transparens

Publicerad: 19 maj 2015 Uppdaterad: 19 maj 2015

Carl Elmstam, projektledare för Sidas transparensarbete och blivande trebarnsfar, arbetar sedan tio år tillbaka på Sidas kommunikationsavdelning. Intressanta arbetsuppgifter och ”världsförbättrargrejen” gör att han stormtrivs.

– Sida är en meningsfull arbetsplats där jag får göra något positivt och vara med och förbättra världen, även om det är med myrsteg. Öppenheten för att variera arbetsuppgifter och vara kreativ gör att jag ständigt känner att jag har möjlighet att växa och utvecklas, säger Carl.

Innan Carl började på Sida läste han till språkkonsult i svenska parallellt med att han arbetade som nyhetsanalytiker. Under utbildningen hade han planer på att bli lärare, men efter att han av en slump fick ett administrativt jobb på utvärderingssekretariatet, ett fristående sekretariat inom Sida som utvärderade svenskt bistånd, började han istället intressera sig för olika typer av kommunikation.

– Mitt första vikariat ledde till ett jobb på kommunikationsavdelningen som publikationsansvarig. Efter det har jag arbetat som webbredaktör, med sociala medier och som samordnare.

Sedan 2011 arbetar Carl som projektledare för Sidas transparensarbete och sajten Openaid.se.

– Arbetet med transparens, öppenhet och biståndseffektivitet är det mest meningsfulla uppdraget jag har haft under mina år på Sida. Biståndet behöver öppnas för insyn och idéer från fler om vi ska uppnå målet att bekämpa fattigdomen så effektivt som möjligt. De senaste åren har Sverige lagt grunden för ett modernt transparensarbete som kan effektivera biståndet på sikt. Det finns en enorm potential i det vi gör, säger Carl.  

Tålamodet prövas vid internationella processer

En utmaning i arbetet som Carl lyfter är hur biståndet består av många delar, och hur det i början kan vara svårt att kommunicera något som är komplext och svårt att greppa. Det som han betonar som mest utmanande är dock trögheten som finns i de internationella processerna.

– Det kan vara otroligt tålamodsprövande när stora organisationer och länder ska kunna nå konsensus och ta beslut, säger Carl.

Vardagen för Carl är långt ifrån bilden en del kan ha av att Sida-anställda mestadels arbetar ute i världen. De flesta av hans tjänsteresor har gått till Visby, Härnösand och Köpenhamn.

– Min vardag på Sida består av mycket möten på kontoret och mejlkorrespondens. En stor del av det dagliga arbetet behöver ske i snabbt tempo, men uppgifterna är väldigt varierande. Ena stunden sitter jag som en robot och går igenom siffror och statistik, och i nästa arbetar jag strategiskt och operativt med att utveckla projekt.

Öppenhet – nyckel till framgång

Efter många år på Sida har Carl fått en bred erfarenhet av olika roller inom kommunikationsarbetet. När han ska ge råd till andra som är intresserade av liknande tjänster nämner han öppenhet som viktigast.

– Det är viktigt att vara beredd på att ta vara på möjligheter när de dyker upp och vara öppen för att skaffa sig olika erfarenheter, avslutar Carl.

Sidansvarig: Sidas kommunikationsavdelning

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän