En man som håller upp två blåa flaggor, bärs genom en folkmassa av två andra män. Människor har t-shirtar och skyltar som marknadsför de Globala målen.

Victor Ochen, nominerade till Nobels fredspris 2015, håller upp en flagga som representerar mål 16 om fred och starka institutioner, vid Barlonyo Massacre Burial Site i norra Uganda.

Foto: Semine Lykke Brorson & AYINET

Nyhet

Kreativ kommunikation ska få fler att engagera sig

Uppdaterad: 12 april 2017

Med roddbåt runt Svalbard, sketcher på arabiska och film med bröderna Norberg kommer de Globala målen för hållbar utveckling att uppmärksammas lite extra. Sidas utlysning lockade 52 aktörer att söka och 15 av dem beviljas nu pengar till kommunikationsaktiviteter som ska få fler att engagera sig för en bättre värld.

Världens länder har enats om 17 Globala mål för hållbar utveckling. Målen ska nås till år 2030, men för att lyckas krävs att alla engagerar sig och bidrar. Genom Sida har det därför gått att söka pengar till aktiviteter som bidrar till ökad kännedom och engagemang.

– Det var tuff konkurrens bland de sökande och vi ser fram emot de aktiviteter som nu ska genomföras. De kompletterar varandra på ett bra sätt och kommer säkert att uppmärksammas på olika sätt runt om i landet, säger Kerstin Widell, samordnare på Sida.

Bakgrunden till utlysningen är att Sida även i år fått extra medel för kommunikation om Agenda 2030 och de Globala målen för hållbar utveckling. När målen är uppnådda ska vi ha utrotat fattigdomen, fått fredliga samhällen, bekämpat klimatförändringarna, uppnått jämställdhet och alla ska ha tillgång till god utbildning.

En ny chans att söka medel kommer den 1 augusti-1 september 2017. Ansökan är öppen för alla aktörer i Sverige, dock inte privatpersoner. Håll gärna utkik här på sida.se.

De beviljas medel i första omgången 2017

Technichus i Mittsverige AB

Flyttbar modul som turnerar på bibliotek i Dalarnas och Västernorrlands län.

Göteborgs miljövetenskapliga centrum

Stafettsamtal med forskare som filmad podd, där en forskare bjuder in nästa programs forskare som hen vill samtala med.

RISE

Skolmatsbordsryttare med fokus på de Globala målen, hälsa och mat.

Kunskapskraft & Media

Digital skolsatsning där två personer dokumenterar sin expedition till Svalbard och förändringar i Arktis.

Kulturföreningen Mums

En singel och tillhörande musikvideo med fokus på jämställdhet och hbtq-personers rättigheter.

QuizRR

Ett digitalt quiz med fokus på social hållbarhet inom global konsumtion och produktion.

WSP Sverige AB

WSP vill stimulera andra till ytterligare kliv inom hållbarhetsarbetet genom informationsspridning, nätverkande och nya samarbeten.

Bagarmossens Folkets Hus

Bagarmossens Folkets Hus vill lyfta de Globala målen intensivt under En bagisk vecka om de Globala målen.

Norrköpings kommun

Bröderna Norberg, kända Youtubers, presenterar de Globala målen i en kreativ och humoristisk film.

Malmö stad

 

Green Dots – Hållbarhetsvandringar för Agenda 2030 gör staden till klassrum, och inspirerar barn och vuxna att lära sig mer om sin stad och lokala insatser för hållbar utveckling.

Sagoriket i Östergötland

 

Ett läromedel för de yngre om de Globala målen med utgångspunkt från konstnären och författaren Roland Arvidssons berättelser och teckningar.

Arabiska Teatern

 

Arabiska Teatern kommunicerar Agenda 2030 och de Globala målen genom film med humoristiska, drastiska och uppseendeväckande sketcher.

CEMUS vid Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. 

I en serie av tre publika workshops i pedagogiskt intressanta utomhus- och inomhusmiljöer möts Uppsalas universitet, konstnärer och allmänhet.

Lunds kommun

 

Efter ett kunskapshöjande seminarium bjuds elever att lämna in artiklar om de Globala målen. De 20 bästa artiklarna kommer att spridas

Oxfam Sverige

 

Lider du av progressofobi? Ett test tas fram och de som klarar det kan bli framstegsambassadörer. Alla andra får ett ”botemedel” i form av kunskap.


Sidansvarig: Sidas kommunikationsenhet

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän