Nyhet

460 miljoner indier öppnar ögonen för problemen kring människohandel

Publicerad: 4 september 2014 Uppdaterad: 4 september 2014

Sida-stödda dokumentärfilmen ”Not My Life” visades på nationell indisk TV för 460 miljoner människor för att belysa problemen kring människohandel.  Var åttonde minut försvinner ett barn i Indien och filmen är bland de första i sitt slag att dokumentära den hårda verkligheten kring människohandel på en global nivå.

I ett samarbete mellan Worldwide Documentaries, serien Earth Matters och det nationella Tv-nätverket Doordarshan, sändes dokumentären i juni på bästa sändningstid för cirka 460 miljoner människor i Indien. Dokumentären visades på hindi och möjliggjorde att även de fattigaste människorna längst ut på landsbygden kunde se filmen på ett språk de förstod. Förhoppningen är att de nu ska kunna skydda sig själva och sina barn.

Kanalen Doordarshan visade dokumentären den 29 juni och uppmärksammades så mycket att den sändes igen dagen efter för att nå makthavare i landet. Redan nu planeras dessutom nya visningar och lanseringar i november där många inflytelserika personer och makthavare kommer medverka.

“Min uppfattning är att Not My Life berörde något väldigt djupt rotat i vår mentalitet och att en stor förändring står för dörren”, säger Mike H. Pandey, producent för Earth Matters.

Dokumentären är en väldigt pricksäker illustration av de många former av barnexploatering och människohandel som existerar runtom i världen. Den är inspelad på fem kontinenter, i ett dussintal länder under mer än fyra år. Inför en nylansering i New Delhi planerar man att presentera en tre-årig kampanj som syftar att skapa uppmärksamhet kring människohandel och förändra indiernas sätt att förstå och förhålla sig till problemet.

“För oss indier är en av de många påtagliga fördelarna med Not My Life att den inte ignorerar problemen vi har i Indien och samtidigt hjälper oss förstå att vi inte är ensamma. Människohandel och slaveri är mänskliga problem, inte indiska problem”, säger Bina Rani, VD för iPartner, India som driver kampanjen i samband med Not My Life-visningen.

Sida stödjer det icke-statliga filmproduktionsbolaget Worldwide Documentaries som ligger bakom filmen och som fokuserar sin verksamhet och produktion på sociala och humanitära sakfrågor. Med hjälp av Sidas stöd har organisationen lyckats väcka stor global uppmärksamhet kring problemet med människohandel via sin dokumentär Not My Life.    

Människohandel och modernt slaveri är globala problem som förstör livet för miljontals människor världen över. Indien är det land där flest människor är utsatta och framförallt unga kvinnor och barn. Problemet växer sig större och är en av vår tids största inskränkning av mänskliga rättigheter.

”Vi ville rikta hela vår publiks uppmärksamhet mot tragedin kring människohandel. Filmen öppnar verkligen upp folks ögon för problemet och är samtidigt en stark uppmaning till att agera”, säger Tripurari Sharan, generaldirektör för televisionnätverket Doordarshan i Indien.

I det dolda är människohandel en stor affärssektor och bara i Indien beräknas över 10 miljoner människor vara drabbade. Filmen ses av många som ett mästerverk och ett viktigt steg i kampen att utrota människohandeln. Dokumentärens regissör Robert Bilheimer anser det vara ett stort men ett möjligt mål.

”Vi frågade ständigt oss själva ‘vem ska tala för dem som inte kan tala för sig själva?’ Till slut kände vi att produktionen av Not My Life inte bara var vårt jobb utan vårt uppdrag då alldeles för mycket tystnad omger detta problem”, berättar Robert Bilheimer, regissör av Not My Life.

Sidas stöd löper under projektperioden 2012-2014 och sker genom resultatstrategin för särskilda insatser för mänskliga rättigheter och demokratisering 2014-2017. 


Sidansvarig: Sidas kommunikationsavdelning

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän