Maputo

Foto: Jens Assur

Den afrikanska förändringsresan syns inte i västsvensk media

Publicerad: 17 januari 2014 Uppdaterad: 30 juni 2014

En ny undersökning som presenteras på GT/Expressens debattsida idag visar att västsvenska medier ger en bild av de afrikanska länderna som består av 46 procent negativa nyhetshändelser jämfört med 6 procent goda. Samtidigt öppnas fotoutställningen Africa is a great country, som vill ge en annan bild av kontinenten, på Världskulturmuseet i Göteborg.

Ekonomin i länderna i Afrika söder om Sahara förväntas växa med sex procent 2014 och enligt Världsbanken har nästan hälften av Afrikas länder uppnått medelinkomststatus. Den extrema fattigdomen minskade från 56 procent 1990 till 48 procent 2010. Men framstegen är nästintill osynliga i de västsvenska medierna.

På uppdrag av Sida har medieanalysföretaget Retriever har gått igenom alla artiklar i GP, GT och Metro Göteborg under 90 dagar. Sammanlagt handlar det om över 400 artiklar. Undersökningen visar att den största andelen artiklar handlar om krig och konflikt, sammanlagt är det 22 procent. Det kan jämföras med artiklarna kring ämnen som ekonomisk utveckling (3 procent) och samhällsutveckling (2 procent).

”Att det under perioden pågick en tragisk konflikt i Centralafrikanska republiken spelar förstås in i nyhetslogiken, men bilden som utmålas av en kontinent som består av över 50 länder är ändå stereotyp. Jag skulle vilja se fler reportage, nyhetsartiklar och notiser med en mer nyanserad bild”, skriver Sidas generaldirektör Charlotte Petri Gornitzka i en debattartikel.

Mediebilden av Afrika som en problemkontinent avspeglas också i svenskarnas kunskap. En färsk SCB-undersökning om svenskarnas kunskap om utvecklingen i världen visar att vår bild av situationen i fattiga länder börjar nyanseras, men en majoritet av svenskarna har fortfarande en föråldrad världsbild.

Den ironiska titeln på utställningen Africa is a great country syftar på att alla de olika afrikanska länderna ofta klumpas ihop till en stereotyp bild. Analysen av göteborgsmedierna visar dock att det är mycket vanligare att man rapporterar om ett enskilt land än att man rapporterar om kontinenten i stort. Förra året handlade det om 34 000 artiklar om de olika afrikanska länderna mot 7 000 artiklar om Afrika i stort.

”Nelson Mandelas bortgång är förstås ett välförtjänt och viktigt undantag från den här generella mediabilden. Jag skulle vilja se fler afrikanska hjältar, i det stora och i det lilla, i tidningen”, skriver Charlotte Petri Gornitzka.

Se hela undersökningen medieanalys Bilden av Afrika (pdf).


Sidansvarig: Sidas kommunikationsavdelning

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän