En kvinna röstar i Albanien.

I Albanien har en digital plattform för att öka den kvinnliga representationen i parlamentet fått 17 000 träffar per månad och 20 av samtliga 25 deltagande kvinnor i det bakomliggande nätverket valts in i det senaste valet 2013.

Foto: OSCE, cc.

Nyhet

Kvinnor skapar medialt utrymme – över partigränserna

Publicerad: 21 augusti 2014 Uppdaterad: 22 augusti 2014

Med mindre än 30 dagar kvar till riksdagsvalet, kan Sverige vinna på att låta sig inspireras av ett kvinnligt nätverk i Albanien? Där har en digital plattform för kandiderande kvinnor från samtliga partier framgångsrikt ökat jämställdheten i parlamentet.

Att vinna visuellt utrymme har enormt värde för den som bestämt sig att kandidera till ett parlament. Idag är det svårt att tränga igenom det hårda medielandskapet och för den som har siktet inställt på att vinna gäller det att ha talang för att hålla sig uppdaterad om den tekniska utvecklingen och förstå hur publiken använder olika medier. 

I Sverige har endast två val ägt rum efter att sociala medier som Facebook och Twitter  fått sitt stora genombrott, vilket talar för att det fortfarande finns utrymme att utveckla demokratin med hjälp av social medier även i ett digitalt framgångsland som Sverige. Användningen av digitala medier får allt större betydelse i de svenska valkampanjerna, precis som i många andra delar av världen. Inte minst i Albanien där parlamentsvalet 2013 beskrevs som ”the battle of likes”. 

Ett nätverk av kvinnor i Albanien, “Equality in descision-Making”, lyckades på ett unikt sätt locka till sig väljarnas uppmärksamhet i sociala medier. De valde att tona ner rivaliteten mellan partigränserna för att istället lansera kvinnliga politiska kandidater från olika partier på en gemensam internetbaserad plattform. Plattformen har lockat upp till 17 000 träffar per månad och 20 av samtliga 25 deltagande kvinnor valdes till parlamentet det senaste valet 2013. 

Ardita Hykaj, som själv är 23 år och från Albanien, menar att hennes generation använder sig av sociala medier i stort sätt varje dag för att kommunicera med varandra. Hon tror att det främst är generationer över hennes som behöver mer utbildning för att hänga med i det snabbt skiftande medieklimatet. 

Hykaj, som idag jobbar i finansdepartementet, har däremot gått en utbildning genom det kvinnliga nätverket i hur hon i nästa steg kan använda informations- och kommunikationsteknologi för att skapa en valkampanj som når ut till rätt publik. 

- Nätverket har gjort det möjligt för mig att inte bara vara del av en kvinnlig gemenskap men också förberett mig på att ta mina första kliv in i en politisk karriär, menar Ardita. 

Det kvinnliga nätverket har utbildat omkring 160 kvinnor, varav många har beslutsfattande positioner idag, i hur de kan synas visuellt genom digitala medier i Albanien.

Lina Palmer, expert på Informations och kommunikationsteknologi i biståndsarbete (ICT4D) på Sida vilka har stöttat nätverkets verksamhet med 250 000 kr, kommenterar: 

- Att stärka kvinnors förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik får dem att tydligare kliva in på de digitala debattarenorna. Det kan ha varit avgörande för den kvinnliga representationen i det albanska parlamentet.

Efter det senaste valet i Sverige sjönk den kvinnliga representationen i riksdagen till 46,8 procent, vilket är det lägsta på 13 år.

 


Sidansvarig: Sidas kommunikationsavdelning

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän