Intresset var stort när Sida lanserade den nya satsningen på innovationer som ett verktyg för fattigdomsbekämpning

Foto: Sida

Ny satsning engagerar innovatörer i fattigdomsbekämpning

Publicerad: 4 maj 2011 Uppdaterad: 3 juni 2014

Nu är Sidas nya satsning för att stimulera tillväxt i utvecklingsländer med hjälp av innovation och företagande lanserad. Torsdagen den 28 april bjöd Sida och samarbetspartnern PwC in till ett lanseringsevent där intresserade entreprenörer fick träffa forskare och representanter från Innovations Against Poverty-programmet.

Sidas nya program Innovations Against Poverty, IAP, riktar sig till företagare och entreprenörer över hela världen som vill utveckla sin verksamhet i tillväxtländer. Tanken är att bekämpa fattigdom genom att skapa affärsmöjligheter på nya marknader – något som bland annat ska leda till arbetstillfällen och nya tjänster och produkter som hjälper människor ut ur fattigdom. Genom IAP kan företag både söka finansiering och få expertrådgivning. PwC, som knutit till sig ett team av olika experter,  är Sidas samarbetspartner och kommer att ansvara för implementeringen av det treåriga programmet.

Under lanseringseventet var entreprenörer, företag, forskare samt representanter från Sida och PwC inbjudna. Bland talarna fanns entreprenörer och företag som redan idag är aktiva i utvecklingsländerna och forskare som arbetat med innovation som ett verktyg att ta sig ur fattigdom. Bland andra berättade Petra Wadström som uppfunnit ”Solvatten” – en produkt som renar vatten med hjälp av solen – om sin verksamhets utmaningar och framgångar. Katarina Eriksson från TetraLaval berättade om företagets mångåriga satsning på att utveckla skolmatsprogram och mejerinäringen i utvecklingsländer. Karin Ruiz berättade om Peepoople – ett företag som tillverkar och säljer engångstoaletter i slumområden.

Sidas generaldirektör Charlotte Petri Gornitzka uppmanade entreprenörer att söka finansieringsstöd för sina goda idéer.

 – Med Innovations Against Poverty vill Sida stötta goda företagsidéer som riktar sig till utvecklingsmarknader. Vi vill inkludera människor som lever i fattigdom, göra det lättare för dem att vara en del av kedjan som till exempel producenter och distributörer, sa Charlotte Petri Gornitzka.

– Målet är att vi ska få igång åtminstone 60 innovativa projekt, fortsatte hon.    

IAP-programmet omfattar 50 miljoner kronor som fördelas under tre år. Bidrag på upp till 1,8 miljoner kan sökas och kravet är att företagen själva satsar minst lika mycket.


Sidansvarig: Sidas kommunikationsavdelning

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän