pressinbjudan

Världen står inför en global lärandekris

Publicerad: 30 januari 2014 Uppdaterad: 3 juli 2015

Stora framsteg har gjorts för att skriva in fler barn i skolan - globalt är det idag nio av tio barn som börjar grundskolan. Men motsvarande snabba framsteg har inte gjorts för att förbättra inlärningsresultaten. Enligt Unesco står vi inför en global lärandekris. Sida, Utbildningsdepartementet och Lärarförbundet bjuder den 5 februari in till lanseringen av Education for All Global Monitoring Report 2013/14.

Idag saknar 250 miljoner barn i grundskoleålder grundläggande kunskaper i att läsa, skriva och räkna. Årets rapport visar på vilket sätt utbildning är centralt för utveckling i en föränderlig värld och hur investeringar i lärare och andra reformer som stärker lärande, leder till långsiktiga förbättringar för människor och samhällen.

Under en förmiddag på Sida presenteras den senaste globala kunskapen om utbildning och lärande. Inlärningsresultat, kunskapsmätningar och lärares förutsättningar i olika länder debatteras.

Medverkar gör bland annat: Catherine Jere, Unesco Global Monitoring Report Team; Dennis Sinyolo, senior officer, Education International; Anna-Karin Johansson, generalsekreterare, Svenska Afghanistankommittén; Leah Kasaji, lärare och aktiv i zambiska lärarförbundet ZNUT; Eva-Lis Sirén, förbundsordförande Lärarförbundet. Moderator: Sharon Jåma.

När: Onsdag 5 februari
Tid: 09.00-11.30 (fördjupande seminarier 13-15.00)
Var: Sida, Valhallavägen 199, Stockholm

Hela programmet hittar du här

För mer information och anmälan, kontakta Sidas presstjänst, press@sida.se eller ring tel 08-6985555.


Sidansvarig: Sidas kommunikationsavdelning

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän