Debattartikel

Massmedierna ger för negativ bild av Afrika

Publicerad: 17 januari 2014 Uppdaterad: 19 juni 2014

Den afrikanska tillväxten ökar och fattigdomen minskar. Ändå är det krig, konflikter och negativa nyheter som präglar den svenska nyhetsbilden av kontinenten. Göteborgare som läser sin tidning vid fikabordet eller på spårvagnen får en bild av de afrikanska länderna som består av 46 procent negativa nyhetshändelser jämfört med 6 procent positiva, visar en undersökning som presenteras i dag.

Publicerad i GT/Expressen 17 januari 2014

I kväll invigs fotoutställningen "Africa is a great country" på Världskulturmuseet i Göteborg. Med fotografier från 13 storstäder i Afrika visar Jens Assur en alternativ bild av kontinenten som präglas av ekonomisk tillväxt och snabb utveckling. Med en förväntad tillväxt på sex procent 2014 fortsätter länderna i Afrika söder om Sahara sin resa från fattigdom till ett nav i den globala tillväxten. Enligt Världsbanken har nästan hälften av Afrikas länder uppnått medelinkomststatus.

Ändå är de här framstegen nästintill osynliga i den västsvenska mediebilden av kontinenten. Medieanalysföretaget Retriever har analyserat artiklar i GT, GP och Metro Göteborg under 90 dagar. Undersökningen visar att den största andelen, 22 procent, handlar om krig och konflikter. Det kan jämföras med artiklarna kring ämnen som ekonomisk utveckling (3 procent) och samhällsutveckling (2 procent). Bilden som utmålas av en kontinent med över 50 länder är stereotyp.

Artiklar om ekonomisk utveckling och bistånd har ofta en svensk koppling. Det handlar om svenska företag som satsar i afrikanska länder eller skolklasser som samlar in pengar till barnhemsbarn. Nyhetskriterierna bygger på identifikation och närhet, men i slutändan betyder det att människor i utvecklingsländer beskrivs som "offer" medan västvärldens representanter får vara "hjältar". Mandelas bortgång är ett välförtjänt och viktigt undantag från mediebilden. Jag skulle vilja se fler afrikanska hjältar, i det stora och i det lilla, i tidningen.

Det finns mycket kvar att göra i många afrikanska länder så att fattigdomen minskar och den ekonomiska tillväxten kommer fler till del. Därför ska medierna förstås inte skygga för att ta i de svåra ämnena. Men tyvärr bidrar den sammanlagda effekten till en snedvriden bild av levnadsförhållanden för över en miljard människor.

Sida har i uppdrag att öka kunskapen om utveckling. Medierna har en viktig roll att spela i att beskriva världen på ett rättvisande sätt. Det är viktigt att vi gemensamt tar ansvar. Och du göteborgare som läser tidningen har förstås möjlighet att själv skapa dig en bild av länderna och människorna på en kontinent som i dag har potential att komma ut ur den historiska medieskuggan.

Charlotte Petri Gornitzka,
Generaldirektör, Sida


Sidansvarig: Sidas kommunikationsavdelning

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän