Resurser för alla aktörsgrupper

Logotyp

Uppdaterad: 28 september 2017

Sidas logotyp finns i flera utformningar och färger. Nedan finns information om vilken logotyp som används vid olika tillfällen. 

Vilken logotyp ska jag använda?

Sidas logotyp får endast användas när Sida är avsändare, utgivare, producent eller arrangör – antingen ensam eller i samverkan med andra. Att något är finansierat med pengar från Sida ger inte rätt att använda logotypen. Om inte Sidas roll framgår tydligt används logotypen med disclaimer-text.  

När Sverige finansierar ett utvecklingsprojekt inom det svenska biståndet som vänder sig mot en utländsk publik ska Sverigelogotypen för främjande användas.

Logotyperna finns på språken svenska, engelska, franska och spanska.

Färger

Använd färglogotypen när den ska vara en solitär varumärkesbärare, det vill säga att den inte kompletteras av andra visuella element. Det kan till exempel vara flaggor, skyltar, kontorstryck och enstaka "give-aways". Använd också färglogotypen när den ska visas tillsammans med andra logotyper.

Använd den svarta logotypen när det finns möjlighet att uttrycka andra delar i Sidas visuella identitet, som färgbilder eller diagram i färg. Exempel på enheter är rapporter och mässmaterial.

Logotypen kan användas i tre varianter:
• Symbolen i de fyra färgerna och svart ordbild.
• Negativ (vit) logotyp.
• Svart logotyp.

 

Asdis logotyp

Namnet Asdi används på portugisiska, spanska och franska. Det uttyds på portugisiska: Agência Sueca de Cooperação Internacional para o Desenvolvimento Det uttyds på spanska: Agencia Sueca de Cooperación Internacional para el Desarrollo Det uttyds på franska: Agence suédoise de coopération internationale au développement.

 

Logotyp med uttydning

Logotyper med uttydd betydelse av Sida/Asdi finns för alla språkversioner.

 

Tillsammans med andra

Sidas roll i sammanhanget ska framgå tydligt när logotypen placeras på andras material.

Det är alltid utgångspunkten när man överväger att placera logotypen på något som ges ut av någon annan än Sida, oavsett vilken kanal det rör sig om.

Detsamma gäller alltså för såväl en bok eller webbsida som ett
pressmeddelande eller en T-shirt. Rollen tydliggörs vanligen genom en särskild text eller så förklaras den av själva sammanhanget. Många gånger är Sida med som ensam finansiär, samtidigt som vi inte kan säkerställa att vi helt och hållet ställer upp på innehållet i det som kommuniceras. Då behövs en särskild formulering som friskriver Sida.

En vanlig och enklare variant är att logotypen står som en bland flera logotyper – vilket normalt räcker för att tydligt visa Sidas roll. I dessa fall ska logotypen med uttydning av Sidas namn användas.


Sidansvarig: Sidas kommunikationsenhet

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän