resultatexempel

Kvinnligt företagande med visioner

Publicerad: 4 september 2013 Uppdaterad: 24 juni 2014

Utveckling av den privata sektorn är ett viktigt område för Sidas samarbete med Moldavien. Det handlar om att öka konkurrenskraften hos de lokala företagen inför ett närmande till EU. För ett av projekten står kvinnors företagande i särskilt fokus.

Trapporna är många för att komma upp till designateljén på textilföretaget Vasconi i Chisinau i Moldavien. Här på fjärde våningen ligger också VD Larisa Cojocaris kontor.  Det är tidig morgon och företagets designers har möte för att diskutera den nya klädkollektionen som snart ska lanseras.

Larisa startade företaget 1997 och sedan dess har utvecklingen gått snabbt. Med tolv butiker runtom i landet är Vasconi idag det textilföretag med flest marknadsandelar på den lokala marknaden. Hittills har de flesta kollektionerna fokuserat på underkläder och enklare sport- och fritidskläder.

– Nu vill vi satsa nytt, säger Larisa. Kvinnorna här i Moldavien är väldigt modemedvetna och nu tar vi fram en helt ny serie av designkläder; klänningar, kjolar och blusar med ett helt nytt snitt.  På sikt kanske vi också kan exportera utanför Moldavien.

De senaste åren har flera viktiga förbättringar genomförts på företaget. Genom det svenskstödda projektet ”Women in Business” har Vasconi fått stöd för att utveckla dels ett datoriserat lagersystem och dels ett elektroniskt system för att ta fram nya modeller.

– Tidigare gjordes allt mönsterarbete för hand, berättar Larisa. Om ett plagg skulle sys i olika storlekar var vi tvungna att manuellt rita ett separat mönster för varje storlek. Nu kan vi skapa ett mönster elektroniskt och kan sedan med en knapptryckning anpassa modellen till olika storlekar. Det datoriserade lagersystemet hjälper oss att hålla koll på hur många av varje modell som finns i lager, fortsätter hon. På så sätt har vi bättre framförhållning och kan bättre möta behovet ute i butikerna.

Projektet drivs av European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) som arbetar med företagsutveckling i ett trettiotal länder i Östeuropa och på Balkan. Just det här projektet syftar till att stärka kvinnor som företagare, och förutom rent finansiellt stöd får företagarna också utbildning i företagsutveckling och marknadsföring. De kan få ett bidrag på högst 10 000 Euro till varje projekt, upp till 70 procent av den totala projektkostnaden. De övriga 30 procenten finansierar företagen själva.

– Vi fungerar lite som en mäklare mellan företagen och olika servicefunktioner beroende på deras behov, förklarar Nadeja Mustea som ansvarar för programmet på EBRD. Det kan handla om att få hjälp med att utveckla sin affärsidé, marknadsföring eller konkreta projekt som ett nytt datasystem.

Moldavien står inför ett EU-närmande och förhandlar just nu om ett frihandelsavtal som kommer att innebära att EU:s marknad kommer att öppnas för moldaviska varor och tjänster och vice versa. Detta kommer att medföra stora utmaningar för moldaviska producenter och projektet är ett led i att öka företagens konkurrenskraft.

– Den privata sektorn är ryggraden i Moldaviens ekonomi, påpekar Larisa. Sedan självständigheten från Sovjetunionen är det de privata företagen som har stått sig bäst i konkurrensen. Bland de statliga bolagen har de flesta gått i konkurs.


Sidansvarig: Avdelningen för Europa och Latinamerika

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän