Protima Chakraborty är en av Bangladeshs första kvinnliga sociala entreprenörer.

Protima Chakraborty är en av Bangladeshs första kvinnliga sociala entreprenörer. Grunderna lärde hon sig på en Sidafinansierad kurs.

Foto: Wilda Nilsson

Resultatexempel

Hon vill att fler kvinnor ska göra affärer

Publicerad: 4 januari 2012 Uppdaterad: 17 juni 2014

Protima Chakraborty är en av Bangladeshs första kvinnliga sociala entreprenörer. För några år sedan deltog hon i Sidas Strategic Business Program. I dag tillverkar hennes företag 25 000 ekologiska handväskor i månaden.

Protima Chakraborty gjorde sin första affär år 2007. För pengarna hon tjänade köpte hon tio symaskiner. I dag har hennes företag Juteland egen fabrik och 25 fast anställda. I perioder jobbar dubbelt så många i fabriken.

- Jag tyckte det var ganska skrämmande med affärer i början, säger hon och skrattar.

 Men pengar har aldrig varit någon drivkraft för Protima Chakraborty. Snarare är det viljan att stötta andra kvinnor som driver henne.

- Jag träffar hela tiden kvinnor som ber om min hjälp. Jag känner ansvar för dem.

 Det sociala engagemanget har funnits där hela tiden. Men det var i Sverige som hon hörde talas om begreppet CSR för första gången.

 2008 deltog Protima Chakraborty i Sidas tre veckor långa Strategic Business Program för internationella företagsledare.

 - Kursen fick mig att förstå att socialt ansvar och företagande hör ihop.  

 När hon kom tillbaka från kursen i Sverige startade hon en utbildningsfond för de anställda. Hon har också gjort det lättare för kvinnorna att kombinera jobb och familjeliv.

 

- Jag kämpar för att deras barn ska gå i skolan. Det är inte självklart för dem. 

 Efter kursen utvecklade hon också sitt ekologiska koncept. Materialet jute odlas utan konstbevattning eller kemikalier.

 - Kursledaren övertygade mig om att jag måste bli tydligare i marknadsföringen av det ekologiska. 

 Bangladesh är världens fjärde största textilexportör. Flera stora internationella kedjor tillverkar sina produkter här.

Cirka tre miljoner personer arbetar inom textilindustrin. Det är en stor och viktig sektor för landet. Exportvärdet uppgår till cirka 75 miljarder kronor.

 - Men det är oftast män som äger och driver fabrikerna. Alla mina tidigare chefer har varit män, berättar Protima Chakraborty.

 Kvinnor i Bangladesh som vill starta företag möter både kulturella och formella hinder. Till exempel då det gäller att äga land och möjligheter att låna pengar.

Andra hinder är mer diffusa. Protima Chakraborty berättar om en fabriksägare som inte ville göra affärer med henne för att hon var kvinna. För att stödja andra tänker Protima Chakraborty nu starta ett forum för kvinnliga entreprenörer.

 - Bangladesh behöver fler kvinnliga entreprenörer. Många kvinnor saknar både kunskap, mod och det nätverk som krävs för att starta eget. Vi behöver stödja varandra om vi ska kunna förändra, säger Protima Chakraborty.

 


Sidansvarig: Avdelningen för Asien, Mellanöstern och humanitärt bistånd

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän