resultatexempel

Unga zimbabwier nås genom digital storytelling

Uppdaterad: 15 april 2016

Zimbabwe är ett av världens fattigaste länder med hög arbetslöshet och ett hårt grepp om yttrandefriheten. När Munya Dodo kom i kontakt med Sida-stödda Magamda var hans plan att göra ungas röster hörda genom digital storytelling. Idag driver han en social tv-plattform och utbildar unga i hur de kan använda sociala medier för att engagera civila ledare och driva på en positiv samhällsutveckling.

Munyaradzi Dodo, eller Munya som han vill bli kallad, samtalar intensivt med sitt team i skuggan av Magambas futuristiska byggnad gjord av återvunna containrar i centrala Harare, en självklar mötesplats för landets aktivister, artister och medieprofiler. Magamba-nätverket har startat en rad initiativ som förenar uttryckssätt inom kultur och ny media. De arrangerar årligen Shoko-festivalen, landets största urbana kulturfestival och plattform för yttrandefrihet och konstnärlig utveckling bland unga zimbabwier.

Det var där som Munya vann Hub Unconference-priset för sin idé ”I am Zimbo”, en online-plattform där unga zimbabwier kan prata om problem de upplever i samhället och ställa makthavare till svars, något som tidigare inte varit möjligt i Zimbabwe.

–Människor är rädda för att uttrycka sig på sociala medier, de associerar ny media med att vara regeringskritiskt. Men ny media och medborgarjournalistik handlar just om att uttrycka dig själv och hitta nya lösningar på samhällsproblem. Att alternativa röster blir hörda utan att riskera polarisering, diskriminering eller censur, säger Munya.

Medborgarjournalistik en del av lösningen

Medielandskapet i Zimbabwe ägs eller kontrolleras till största delen av regeringen. Även om det finns regeringskritiska tidningar är radio och tv uteslutande i regeringens grepp.

-Min dröm är att unga zimbabwier tillåts berätta sina egna berättelser, på sina egna villkor. Att deras röster hörs – för det handlar om berättelser som behöver höras.

Munya startade TV Yangu, som betyder ”Min TV” på shona (ett av tre officiella språk i Zimbabwe) 2013. Det är en social televisionsplattform som till skillnad från traditionell nyhetsproduktion låter tittarna ha kontrollen och bidra med innehåll genom att ställa tittarfrågor. På så sätt ser Munya och hans team av innehållsproducenter och webbutvecklare till att några av Afrikas viktigaste berättelser om problem som sexuellt våld, brist på sysselsättning och brist på jämställdhet lyfts.

På kort tid har kanalen vuxit och har idag omkring 20 000 betalda visningar per månad genom hemsidan. För framgången har han Magambas kurser i kapacitetsutveckling och företagande att tacka.

-Jag lärde mig hur jag kunde utveckla min idé till en affärsmodell, inte bara som ett socialt initiativ men som ett socialt entreprenörskap. Vi tog idén till nästa steg, något som är hållbart.

Det öppnade många dörrar och Munya vann bland annat pris för bästa användning av sociala medier av en startup med I am Zimbo och valdes till prestigefyllda Mandela Washington Fellowship i USA 2015.

Utbildar unga i sociala medier

Idag ägnar han mycket av sin tid till att utbilda andra lokala filmskapare och dela med sig av sin erfarenhet om att sprida nya berättelser digitalt. Han är också en facilitator på Magamba och reser landet runt för att utbilda unga Zimbabwier inom medborgarjournalistik och hur de kan använda sociala medier för att driva på samhällsutvecklingen.

-Vi håller kurser i städer, universitetscampus och gymnasier där vi utmanar unga att finna lösningar på lokala problem. När vi avslutat en kurs har vi 20-30 innovativa initiativ som adresserar stora problem som våldtäkt, våld mot kvinnor, diskriminering, albinism eller arbetslöshet, förklarar Munya.

Trots att många av landets fattiga lever på landsbygden, där tillgången till internet är bristfällig, har de allra flesta en mobiltelefon och någon form av uppkoppling. Med en ung befolkning (60% är under 24 år) som blir alltmer medveten kommer möjligheter till ökat samhällsengagemang och ansvarsutkrävande. Det gäller att använda de verktyg som redan finns tillgängliga för att engagera unga, menar Munya.

-Vi försöker hitta lösningar som passar den lokala kontexten, som att använda SMS istället för att starta en blogg. Allt fler har tillgång till internet och nya vägar att kommunicera – det är det som zimbabwier och afrikaner behöver just nu, menar Munya.

Fakta: Zimbabwe

Zimbabwe är ett av världens fattigaste länder med stora utmaningar som hög arbetslöshet, fattigdom och korruption.

Arbetslösheten är hög och vissa index pekar på över 90% arbetslösa, detta måste ses i skenet av att många är anställda i den informella sektorn. Zimbabwes ekonomi har försämrats under de senaste decennierna och enligt FN lever drygt 60% av befolkningen i fattigdom och av dem återfinns 76% på landsbygden.

Sverige avbröt 2001 det bilaterala utvecklingssamarbetet med Zimbabwes regering och har sedan dess kanaliserat stöd via organisationer inom det civila samhället och multilaterala organisationer. Den årliga volymen för biståndsinsatsen är uppskattat till cirka 200 miljoner kr mellan 2011-2015. Det övergripande målet för de svenska biståndsinsatserna i Zimbabwe är en demokratisk utveckling kännetecknad av respekt för de mänskliga rättigheterna.


Sidansvarig: Avdelningen för Afrika

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän