Resultatexempel

Mutinta hjälper andra småbönder att höja sina inkomster

Uppdaterad: 17 mars 2017

Mutinta Mwiinga är en av många lantbrukare som ökat sina inkomster genom att även bli lokal återförsäljare av utsäde och bekämpningsmedel. Organisationen Musika skapar kontakter mellan företag och småskaliga bönder, vilket gör det lättare för företagen att investera på landsbygden och hjälper bönderna att nå ut på en marknad.

− Sedan jag blev återförsäljare här i området har jag fått det mycket bättre ekonomisk. Jag har bland annat investerat i egen mark, köpt en bil och kan betala för mina barns utbildning utan problem, säger Mutinta Mwiinga och visar runt på sin farm, där hon även haft råd att betala arbetare för att hjälpa till med årets skörd.

Hon är en av drygt 2 000 bönder som fått hjälp av organisationen MUSIKA att bli eller stärkas i sin roll som agent, och tjäna pengar på att sälja utsäde, gödsel och bekämpningsmedel till andra bönder i närområdet. Företagen levererar varorna till en container på gårdsplanen som fungerar som affär. Samarbetet gynnar inte bara bönderna, som slipper åka de 20 kilometrarna på dåliga lervägar in till byn Mukonchi, eller betala 25 kronor för att transportera en säck med utsäde då de flesta saknar egen bil. För utsädesföretagen är det även ett sätt att nå ut till nya marknader som de normalt inte skulle satsa på.

− Ett företag som Seed Co vill ha en säkerhet för att våga investera på landsbygden och nå ut till fattiga bönder. Musika har gått in som den säkerheten gentemot företagen och de hade förtroendet att investera i mig och låta mig bli en återförsäljare. Det har verkligen förändrat mitt liv.

Den mesta delen av sin tid lägger Mutinta på sitt eget jordbruk, där hon odlar majs, jordnötter och soja, och har höns, getter och kor. Men tiden hon lägger på sin affärsverksamhet är mer ekonomiskt lönsam.

− Musika har även lärt mig mycket om hur man driver företag; om ekonomi, marknadsföring, beställning och lagring av varor, vilket jag haft stor nytta av.

Jordbruksföretag motiveras att investera i småbönder

Organisationen Musika har som mål att på olika innovativa sätt minska avståndet mellan marknad och småbönder, genom att få jordbruksföretag att vilja investera i fattiga på landsbygden. Det kan exempelvis handla om att sälja produkter till bönder, eller att köpa upp deras skördar. Det är viktigt i ett land där 80 procent av alla jordbrukare är småskaliga och fattigdom och undernäring är ett stort problem på landsbygden. Med en agent på plats är det även lättare att få in nya slags grödor. Musika vill få fler att odla annat än bara majs, då den varken ger bra inkomster eller har högt näringsvärde.

− Det jag tjänar mest på nu är att sälja jordnötter till företaget New Rotation Zambia. Jag köper först upp från bönderna här och lagrar det i skjulet tills uppköparna kommer. Mitt nästa projekt är att bygga en större lokal att förvara jordnötterna i, säger Mutinta.

Hon visar en stor gjuten cementplatta på gårdsplanen som ska utgöra golvet i den nya lagerlokalen. En del av byggnaden ska även bli kontor, för att bättre kunna hantera bokföring och annan administration.

Tillgången till en strukturerad och säker marknad för att sälja jordnötter är en stor utmaning för odlarna i Zambia. Mutinta märker att bönderna som säljer till henne uppskattar initiativet, och skörden blir en viktig inkomstkälla för dem när den säljs till ett bättre pris. Framför allt för de kvinnor som utgör 38 procent av landets jordnötsodlare, enligt Musika.

Som den entreprenör hon är letar Mutinta hela tiden efter nya sätt att utveckla sin verksamhet, och hon vill även hjälpa fler kvinnliga bönder att börja odla grödor att sälja själva.

− Nu planerar jag att rekrytera tre kvinnor som också kan börja sälja frön. Dessa kvinnor har inte pengar så att de kan köpa eget utsäde och börja odla egna grödor, utan de är beroende av sina män. Om jag kan stärka dessa kvinnor, så kan de stärka andra kvinnor i sin tur.

Sidansvarig: Avdelningen för Afrika

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän