Resultatexempel

Fullservice för mobiltelefon som affärsidé

Publicerad: 30 augusti 2012 Uppdaterad: 17 juni 2014

Den lilla butiken är inte mer är knappt fyra kvadratmeter. På väggarna hänger skal och andra tillbehör till mobiltelefoner i grälla färger inpackade i cellofan. På den lilla arbetsbänken ligger trasiga mobiltelefoner i drivor och väntar på att bli lagade. Vant skruvar Victoria upp dem, monterar fast någon del som lossnat eller byter ut något som är trasigt. Då och då kommer kunder förbi och lämnar in sina mobiler, köper simkort och prylar. Det är mycket att göra.

Victoria Joram är 36 år och driver sedan 2001 en verkstad och butik i utkanten av Dar es Salaam i Tanzania där hon reparerar och säljer tillbehör till mobiltelefoner. Affärerna har gått bra sedan starten och för två år sedan anställde hon en tekniker som hjälper till med reparationerna.

– Det bästa med jobbet är den tekniska biten, förklarar hon. Att hjälpa folk att få igång deras trasiga mobiler gillar jag.

Tidigare i år fick hon höra talas om möjligheten att ansöka om en fördelaktig kredit hos banken i närheten för att kunna skala upp verksamheten.

– Det passade mig, säger Viktoria. Dessutom var det enkelt att fylla i ansökan och informationen om villkoren var tydliga. Med hjälp av lånet har jag kunnat öka min omsättning genom att kunna köpa in fler produkter. Kunderna är nöjda.

I det här fallet är det en av Tanzanias kommersiella banker; Advance Bank som står för lånet. Banken samarbetar med Financial Sector Deepening Trust (FSDT) – ett program som arbetar för att fler människor som lever under fattiga förhållanden ska få tillgång till finansiella tjänster som lån, krediter, sparande och försäkringar. FSDT samarbetar med banker och kooperativ för att förbättra deras kapacitet att ta hand om små låntagare – ibland med hög risk – till exempel genom rekrytering och utbildning av lånehandläggare.

Victorias lån är på den lägre nivån – under 10 miljoner tanzaniska shilling (ca 45 000 kronor) – och betalas tillbaka under 6 månader. Räntan är låg på cirka ca 4 procent.

– Nu har jag bara två betalningar kvar, förklarar Victoria. När det här första lånet är återbetalt vill jag ta ytterligare ett lite större lån. Mina kunder frågar efter fler tjänster, till exempel hjälp med att rena telefonerna från virus. Men för det behöver jag särskild utrustning, det tänker jag skaffa med det nya lånet.

FSDT arbetar också med att stimulera utvecklingen av Mobile Money Transfers, en tjänst som möjliggör effektivare pengatransfereringar och som ökar lavinartat i Östafrika just nu. I Tanzania ökar användningen mycket kraftigt och antalet användare är idag fler än 4 miljoner vilket är en dubblering på ett år. Det motsvarar cirka 20 procent av de som har tillgång till en mobil i Tanzania. Konkret handlar det om att förenkla för den stora andel av befolkningen som inte har tillgång till en vanlig bank att sköta betalningar, skicka och ta emot pengar genom mobilen.

– En mycket liten del av Tanzanias befolkning har tillgång till en formell bank genom ett bankkonto eller lån, förklarar Jonathan Kasembe, teknisk chef på FSDT. Vårt uppdrag är att ändra på det, dels genom att stärka bankerna men också genom att stimulera alternativa former som till exempel Mobile Money Agents.

Victoria planerar också att ansluta sig till Mobile Money Transfer så att kunderna kan betala henne med ett enkelt sms och hon samtidigt kan lagra dagskassan i direkt i sin egen mobil telefon.

– Det är en tjänst kunderna förväntar sig, förklarar hon. Det är också säkrare för mig att inte behöva ha reda pengar i butiken.

Victoria har många planer för hur hon vill se sin verksamhet utvecklas i framtiden.

– Jag har bra kontakt med mina kunder och de kommer tillbaka när deras telefoner krånglar eller de behöver tillbehör, säger hon. Men jag vill att de ska kunna köpa även helt nya mobiler hos mig, det kan de inte idag. Vem vet, jag kanske också startar en frisersalong, skrattar hon.


Sidansvarig: Avdelningen för Afrika

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän