Flora and Geofrey in Tanzania have positive experiences of using Mobile money transfers

Flora och Geofrey i Tanzania har positiva erfarenheter av att skicka pengar med tjänsten mobile money. Sida stöder projektet mobile money genom organisationen Financial Sector Deepening Trust.

Foto: Mai Choe Thode

Resultatexempel

Mobila pengar skapar samhällstillväxt

Publicerad: 3 augusti 2012 Uppdaterad: 8 augusti 2014

Mobile money, en tjänst som överför pengar via mobiltelefoner, accelererar i Tanzania. Det är enkelt, det är billigt och det är snabbt. Framför allt hjälper det småskaliga entreprenörer att investera i sina företag. Sida stödjer en fond vars syfte är att ge tillgång till den här typen av finansiella tjänster.

I Tanzania är ett nytt fenomen på allas läppar: mobile money. Ett par klick och pengarna byter händer inom loppet av minuter. Det spar viktig tid och därmed pengar. Detta är något som påverkar universitetsstudenten Flora och entreprenören Geofrey i Dar es Salaam, båda kunder i NMB bank, på ett mycket positivt sätt.

– Tidigare var mina föräldrar tvungna att göra en 3 timmars bussresa för att komma till närmaste bankkontor. Dessutom kostar det 9,000 Tsch varje väg. Men med NMB’s mobile money kan de skicka mer pengar till mig och samtidigt spara värdefull tid, säger Flora.

Flora studerar Public Service (offentliga sektorn) vid Dar es Salaams universitet. Hon har varit kund hos NMB Bank länge, men började använda NMB mobile money för ett år sedan. Idag får hon ekonomiskt stöd av sina föräldrar varje månad. Hon köper samtalstid och betalar sin elräkning genom mobilen. De extra pengar Flora numera får från sina föräldrar, går till viktiga saker som skolböcker och material. Dessutom har mobile money blivit en privat investering för Flora.

– Varje dag lånar jag ut min telefon till folk på universitetet så att de kan överföra pengar. De betalar mig en liten avgift för att använda mitt mobilkonto för överföringen istället för att köpa en bussbiljett och åka in till stan, säger Flora.

En annan kund till NMB’s mobila banktjänster är Geofrey som sköter sin fars kollektivtrafiksfirma. Sedan Geofrey introducerade mobile money för sin far har deras verksamhet expanderat. Om de har ett problem med bussen, till exempel med däcken eller om de behöver bränsle, kan de nu överföra pengar och snabbt lösa problemet.

Det var faktiskt av en slump som Geofrey upptäckte NMB mobil.

– Jag var kund hos banken under gymnasietiden, men sedan blev jag inaktiv. För ungefär ett år sedan besökte jag ett av NMB’s kontor och såg ett flygblad om mobile money, vilket fick mig att bli aktiv kund igen, säger Geofrey.

Förutom kollektivtrafiksverksamheten satsar Geofrey på second-handkläder.

– Jag har investerat pengar i second-handkläder, som jag delar ut till mina släktingar. De säljer kläderna åt mig, och för en del av de pengar jag tjänar ska jag att investera i mer affärsverksamheter. På så sätt jag hjälper jag även mina vänner att tjäna lite pengar, säger Geofrey.

Både Flora och Geofrey har påverkat en del av sina vänner och familjer att börja använda NMB Mobile. De tror att det är en viktig del av Tanzanias framtida ekonomiska utveckling.

 

Sida stöder projektet mobile money genom organisationen Financial Sector Deepening Trust (FSDT), som arbetar för att fler tanzanier ska få tillgång till finansiella tjänster. Andra givare är Danmark, Storbritannien, Kanada och Nederländerna.

Sidansvarig: Avdelningen för Afrika

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän