Liberia: Garmah Mulbah som bor längs vägen har både kunnat öka försäljningen av sina jordbruksprodukter och starta en liten affär. De nya vägarna gör även att sjuka och gravida snabbt kan komma till sjukhus.

Sida stödjer Liberia i arbetet med att förbättra vägnätet. Bland annat finansieras 58 mil vägar till isolerade områden. Garmah Mulbah kunde starta en affär där hon bor tack vare den nya vägen.

Foto: Anette Widholm Bolme

fakta

Förbättrad väginfrastruktur i Liberia

Publicerad: 4 september 2013 Uppdaterad: 7 augusti 2014

Sverige stödjer Liberias regering och ministeriet för offentliga arbeten i deras arbete med att förbättra infrastrukturen, i samarbete med det svenska företaget Hifab.

Sedan inbördeskriget i Liberia tog slut 2003 har en stor del av biståndet gått till att bygga upp den förstörda infrastrukturen, vilket är en av landets största utmaningar. Den omfattande nederbörden som faller i Liberia sex månader om året gör dessutom vägarna i stora delar av landet i mycket dåligt skick.

Att bygga bättre vägar är viktigt för att öka tillgängligheten och främja den sociala och ekonomiska utvecklingen på landsbygden. Bättre vägar gör dessutom att utbildningsmöjligheterna ökar och människors hälsa förbättras, när de kan uppsöka vård.

Stödet till vägprojektet som ska ge 58 mil vägar till isolerade områden i provinserna Bong, Lofa och Nimba är en del av en större insats som Sida finansierar för att förbättra landets infrastruktur.

Vem?

Sverige stödjer Liberias regering och ministeriet för offentliga arbeten i deras arbete med att förbättra infrastrukturen, i samarbete med det svenska företaget Hifab.

Hur mycket?

Sida stödjer programmet Liberia Swedish Feeder Roads Project (LSFRP) med totalt  218 miljoner kr under perioden 2009-2014.

Resultat

En extern uppföljning av projektet visar preliminärt att trafiken ökat och att priserna på varor sjunkit ute i byarna, samtidigt som befolkningen i byarna säljer mer egna produkter utanför de egna hembyarna. I provinserna Lofa och Bong har insatsen lett till många konkreta resultat, bland annat: 

  • Sedan projektstart har  436 km av totalt  580 km väg reparerats och rutinunderhåll genomförs av projektet på cirka  363km väg.
  • Totalt har  279 personer genomgått praktisk och teoretisk utbildning genom projektet i vägombyggnad och underhåll. Av dessa kommer  55 från Ministry of Public Works och  över 100  från olika entreprenörer.
  • Sysselsättning om totalt  637 532 arbetsdagar, inklusive   63 593 för kvinnor, har skapats sedan projektstart.
  • En extern uppföljning av projektet visar preliminärt att trafiken ökat, transporttiden och priset minskat, och att priserna på varor sjunkit ute i byarna, samtidigt som befolkningen i byarna säljer mer egna produkter utanför de egna hembyarna[i]. Trafiken har i genomsnitt ökat med 320 procent på ombyggda vägar i provinsen Lofa och 260 procent i Bong.
     

 


Sidansvarig: Avdelningen för Afrika

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän