resultatexempel

Ny teknik främjar demokrati, deltagande och ansvarsutkrävande

Publicerad: 30 augusti 2012 Uppdaterad: 19 juni 2014

Philip Thigo, 36, växte själv upp i Kibera, det stora slumområdet i Nairobi, och efter studier på Princeton och arbete i Europa och Nordafrika är han nu tillbaka där allting började: ”Jag insåg att mina kunskaper behövdes i Kenya och bestämde mig för att åka hem.” Nu arbetar han för att bidra till att stärka fattiga människors rättigheter och ställning.

Kenya är det mobiltätaste landet på den afrikanska kontinenten. Landet var bland de första i världen med banktjänster på mobilen och så gott som alla vuxna har en egen mobiltelefon. Det här är något som Philip och hans organisation Sodnet tagit fasta på:

– Vi har utvecklat en digital plattform som gör det möjligt att rapportera utebliven service med hjälp av ett enkelt SMS och sedan få hjälp att hålla myndigheter och politiker ansvariga, berättar han.

Plattformen, som utvecklats med stöd av FN och Sida, heter Huduma – service på swahili – och Philip är noga med att understryka att det handlar minst lika mycket om en strategi som om teknik. Genom att klagomålen och rapporterna görs synliga på en öppen hemsida är tanken att det ska sporra politiker och andra ansvariga att åtgärda problemen. Därmed ökar också dialogen mellan myndigheter och invånare, samtidigt som ansvarsutkrävandet stärks och risken för korruption minskar.

Hittills har flera hundra rapporter kommit in om allt från doktorer som tvingas operera utan bedövning och hiv-smittade som inte får sin bromsmedicin till skolor som tar ut höga avgifter från föräldrarna – trots att utbildningen ska vara kostnadsfri. Många rapporter handlar om grundläggande samhällsservice – som brist på vatten och sanitet – sådant som politikerna gång efter gång lovat att ordna, inte minst inom ramen för landets millenniemålsarbete. I Kibera finns exempelvis en skola som inte haft vatten på åtta år och den usla infrastrukturen gör att kvinnor som ska föda måste åka skottkärra till sjukstugan.

– Från början var tanken att vi skulle rapportera på hur staten använde sin budget men det blev alldeles för abstrakt för vanliga människor. Att rapportera på samhällsservice och grundläggande rättigheter är mer begripligt och handfast, säger Philip som minns att hans barndoms Kiberia var fullt av ”förslagslådor” där människor kunde lämna sina nedskrivna tankar. Problemet var bara att ingen brydde sig om förslagen ...

– Det fanns ”förslagslådor” men inga ”svarslådor” och människors åsikter och röster togs inte tillvara. Med hjälp av ny teknik kan vi nu göra det möjligt, säger Philip som studerat både datavetenskap, mänskliga rättigheter och utvecklingsstudier.

För det räcker inte med ny teknik. Tillsammans med FN:s millenniemålskampanj och UNDP arbetar Sodnet för att engagera så många partners som möjligt i arbetet. Tanken är att plattformen ska vara ett verktyg såväl för vanliga människor som för frivilligorganisationer och sociala aktivister.

Genom HUDUMA kan deras frågor bli mer synliga och öppenheten tvingar de ansvariga att stå till svars.

– Det tar tid att bygga en kultur av ansvarsutkrävande men i förlängningen hoppas jag vara med och bidra till att rensa upp i politiken också. Om man verkligen vill göra det bättre för vanliga människor måste staten reformeras och HUDUMA kan bidra till att stärka dialog och deltagande. Det här är långt mer än en proteströrelse!


Sidansvarig: Avdelningen för Afrika

  • tip a friend
  • share
Tipsa en vän